Legile educației, în atenție
În România, proiectele viitoarelor legi ale educaţiei urmează să intre în această săptămână în procedură de avizare interministerială, apoi vor merge în guvern pentru aprobare și în legislativ, unde parlamentarii vor fi cei care vor stabili forma finală.
Corina Cristea, 06.03.2023, 11:59
Aflat de câteva zile în dezbatere publică, pachetul legilor educaţiei cuprinde proiectul legii învăţământului preuniversitar şi proiectul legii învăţământului superior, asumate oficial de Guvern. Obiectivele principale declarate sunt creşterea calităţii învăţământului şi reducerea analfabetismului funcţional.
Sunt numeroase prevederi. În proiectul legii învăţământului preuniversitar apar evaluările naţionale scrise obligatorii la materiile limbă şi comunicare şi matematică şi ştiinţe, pentru elevii aflaţi la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VII-a. Liceele vor putea organiza concurs de admitere în clasa a IX-a pentru cel mult 60% din numărul de locuri puse la dispoziţie, după ce şcolarii vor obţine Evaluarea Naţională obligatorie.
În cazul examenului de absolvire a liceului, pentru profilul umanist ar urma ca proba scrisă să cuprindă evaluarea cunoştinţelor de matematică, fizică, chimie sau biologie, în timp ce elevii de la profilul real vor trebui să demonstreze că au competenţă de bază la psihologie, logică, sociologie, economie sau filosofie. În ceea ce priveşte învăţământul superior, va creşte de la trei la patru ani durata studiilor pentru obţinerea doctoratului, iar studenţii care se pregătesc în acest sens vor putea desfăşura activităţi didactice plătite.
Ministrul de resort, Ligia Deca, a vorbit la Radio România despre cele mai importante modificări: “În principiu, vorbim despre reforme pentru creşterea calităţii şi pentru scăderea analfabetismului funcţional. Iar aici discutăm despre creşterea calităţii cadrelor didactice şi a modului în care ne uităm la cariera didactică şi o susţinem mai bine, îi dăm mai mult respect în societate, inclusiv prin creşterea nivelului de salarizare în mod consistent. Practic, toată grila de salarizare din Educaţie va pleca de la nivelul salariului mediu pe economie. Orice profesor debutant pleacă cu această promisiune de salarizare decentă. De asemenea, creştem calitatea formării iniţiale a profesorilor prin introducerea unui masterat didactic, care are în proporţie de 80% practică, practică supravegheată de un mentor, în clase diferite, din medii diferite, în aşa fel încât să avem profesori debutaţi, deja pregătiţi pentru ce vor întâlni în clase şi pentru provocările pe care le vor avea. Vom avea o serie întreagă de programe naţionale: programul naţional pentru reducerea abandonului şcolar, care înseamnă rechizite, acoperirea costurilor de navetă, masă sănătoasă pentru deja peste un milion de copii, începând cu aplicarea legii. Vorbim şi de sprijin concret, cu ore remediale sau de aprofundare, pentru a acoperi golurile de învăţare pe care, din păcate, anii de pandemie le-au lăsat în rândul unor copii.”
De asemenea, a adăugat Ligia Deca, avem şi un program de reducere a analfabetismului funcţional, care îşi propune ca, prin intermediul portofoliului educațional, prin testări anuale pentru copii, aceștia să nu mai obțină nivel nesatisfăcător de alfabetizare ştiinţifică sau alfabetizare clasică la testarea PISA, care se aplică la 15 ani.