Noi proiecte ale Legilor privind educația
Creşterea calităţii învăţământului şi reducerea analfabetismului funcţional sunt principalele obiective ale noilor Legi ale educaţiei, prezentate de ministrul Ligia Deca.
Daniela Budu, 28.02.2023, 11:44
După mai
multe luni în care s-au aflat în analiza experţilor de la minister şi a
reprezentanţilor coaliţiei de guvernare din România și după aproape zece mii de amendamente, noile
proiecte ale Legilor privind educația au fost prezentate luni de ministrul
Ligia Deca. Bazate, potrivit ministrului, pe proiectul România
Educată şi pe rapoartele experţilor OECD, proiectele îşi propun creşterea
calităţii învăţământului şi reducerea analfabetismului funcţional. Modificările
propuse vin pe fondul unor cifre îngrijorătoare care plasează România în coada
clasamentului european în ceea ce priveşte performanţele în educaţie.
Ligia
Deca: Cinci din zece elevi în vârstă de 15 ani au competenţe
matematice, respectiv în domeniul ştiinţelor, sub nivelul minim de performanţă,
adică nu pot utiliza gândirea logică în situaţii cotidiene sau nu pot explica
fenomene sau procese ştiinţifice familiare. Patru din zece elevi, tot de 15
ani, au competenţe de lectură sub nivelul minim de performanţă, aşa cum este
definit în contextul studiului PISA, adică citesc un text şi nu pot formula
uşor concluzii. Doi din zece participanţi la examenul de Bacalaureat nu l-au
promovat şi mai ştim că trei din zece profesori de ştiinţe pun rareori în
legătură lecţiile sau partea teoretică cu ceea ce pot observa elevii în viaţa
de zi cu zi, iar şase din zece nu au participat la niciun curs de predare a
ştiinţelor cu metode moderne în ultimii doi ani.
Potrivit proiectului
Legii învăţământului preuniversitar,una dintre modificările
importante va fi aceea că liceele unde este concurenţă mare vor putea organiza
pentru mai mult de jumătate dintre locuri admitere separată. Ligia Deca explică: Evaluarea Naţională va avea probe la limba română, matematică şi,
după caz, limba maternă, deci nu se schimbă formatul actual. Elementul de
noutate este reprezentat de potenţialul concurs de admitere la liceu. Din nou,
dacă liceul vrea şi există concurenţă demonstrată în anii anteriori, pentru
acele profiluri unde există această concurenţă demonstrată, 60% din locuri pot
fi ocupate prin concurs.
În ceea ce priveşte Bacalaureatul, va exista
în plus față de forma actuală o probă complementară de competenţe
de bază. Noile proiecte ale Legilor educaţiei mai prevăd, printre altele,
majorarea burselor de merit şi a celor pentru elevii olimpici, dar şi creşteri
progresive de salariu pentru cadrele didactice. Politicieni, sindicate şi
asociaţiile de părinti l-au acuzat pe ministrul Educatiei de lipsa de
transparenţă şi că nu a organizat consultări cu cei interesaţi privind
viitoarele legi. Din opoziție, USR consideră că modificările prezentate de
ministrul Ligia Deca nu pot face parte dintr-un program intitulat România
educată şi nu pot moderniza sistemul de educaţie. Premierul însă, crede
că cele două proiecte de act normativ – care reglementează învăţământul
preuniversitar şi pe cel superior – vor introduce norme şi practici din statele
europene cu vechi tradiţii în educaţie şi cu rezultate bune pe plan internațional.