România îşi ajustează sistemul de învăţământ
Președintele Klaus Iohannis a transmis, în marja Adunării Generale a ONU, că România se angajează să își adapteze sistemul de învățământ la nevoile actuale și emergente.
Daniela Budu, 20.09.2022, 11:15
În marja celei de-a 77-a sesiuni a Adunării Generale a
Organizaţiei Naţiunilor Unite de la New York, președintele Klaus Iohannis a
transmis, într-un mesaj video, că România se angajează să actualizeze sistemul
de învăţământ şi să protejeze cetăţenii de provocările mediului economic şi de
noile realităţi sociale. România a coprezidat, la iniţiativa șefului statului,
linia tematică Profesorii, predarea şi cariera didactică din cadrul
summit-ului Transformării Educaţiei de la New York.
Pe măsură ce impactul pandemiei de COVID
se atenuează, lăsând loc unor noi şi dificile provocări globale, trebuie să
decidem asupra politicilor care sunt necesare pentru a vindeca lumea.
Construirea unui viitor sustenabil este o componentă cheie în acest demers – a
spus şeful statului.
Potrivit lui Klaus Iohannis, reuşita depinde,
în mare măsură, de asigurarea unei educaţii de calitate:
În cadrul acestui summit,
România a evidenţiat tema procesului de predare şi a carierei didactice.
Profesorii sunt inima educaţiei. Ca parte a reformelor recente, România s-a
angajat să le asigure profesorilor din societatea noastră o pregătire iniţială
şi continuă adecvată, salarii motivante şi un statut profesional înalt. De
asemenea, facem eforturi să oferim profesorilor o mai mare autonomie în
organizarea activităţilor şcolare. Participarea profesorilor la procesul
decizional este esenţială pentru implicarea lor în transformarea sistemelor
noastre educaţionale.
Klaus Iohannis a adăugat că România se
află în etapa de implementare a unui demers ‘substanţial’ de reformă, bazat pe
rezultatele unei ample consultări intitulate ‘România Educată’.
Peste 10.000
de cetăţeni au fost implicaţi activ, această consultare devenind cel mai
incluziv proces de creionare a politicilor din domeniu şi generând viziunea
pentru educaţia românească la orizontul anului 2030, a spus acesta.
În plus,
în ultimul an, în România a fost iniţiat un proces de reflecţie asupra
educaţiei privind schimbările climatice şi dezvoltarea durabilă, care s-a
transformat într-o viziune strategică concretă, integrând în procesul
educaţional filosofia Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă.
Şeful statului a
apreciat că rolul profesorilor rămâne esenţial pentru a ne asigura că toţi
copiii dobândesc competenţele necesare pentru a proteja resursele şi frumuseţea
planetei. Transformarea educaţiei, a mai spus el, presupune atingerea
provocărilor globale actuale, cu toate resursele pe care le are educaţia,
pentru a încuraja progresul, pacea şi prosperitatea! Potrivit lui, educaţia
trebuie prioritizată în toate politicile, inclusiv în domeniul finanţării
publice.
Nicio reformă nu poate fi înfăptuită fără a investi în tineri, în
profesorii lor şi, astfel, în viitorul nostru. Este cea mai benefică investiţie
pe care noi toţi o putem face!’, a conchis Klaus Iohannis.