Drum românesc pentru cerealele ucrainene
Ucraina speră la o creştere a exporturilor sale de cereale, în pofida blocadei ruseşti asupra porturilor sale de la Marea Neagră, după ce Romania a acceptatat ca nave ucrainene să traverseze Canalul Bâstroe.
Mihai Pelin, 14.07.2022, 11:59
România şi-a dat acordul pentru ca nave sub pavilion ucrainean încărcate cu cereale să poată tranzita canalele Chilia şi Bâstroe. Decizia autorităților române vine în contextul eforturilor țării noastre de sprijinire a Ucrainei, în vederea reducerii consecințelor agresiunii Rusiei. Potrivit MAE, acordul părții române pentru folosirea canalului Bâstroe în scopul tranzitării navelor cu încărcătură cerealieră are o natură excepțională, fiind avută în vedere importanța diversificării și fluidizării căilor de transport utilizate pentru exporturile ucrainene de cereale.
Odată cu acordul părții române a fost subliniată, de asemenea, menținerea poziției de principiu a României privind proiectul dezvoltării pentru navigație a canalului Bâstroe, precum și necesitatea ca acesta să respecte prevederile dreptului internațional aplicabil, inclusiv reglementările în materie de protecție a mediului. În același timp, partea română își menține angajamentul de a continua să depună eforturi susținute, în nume național și în cadrul UE, pentru a facilita tranzitul și exportul de cereale ucrainene, inclusiv prin intermediul porturilor românești de la Dunăre și Marea Neagră.
Construcţia canalului Bâstroe, care face legătura între Dunăre şi Marea Neagră, a început în 2004. România a cerut Ucrainei să oprească acest proiect, având în vedere că o parte din el trece prin mijlocul Deltei Dunării – aflată în patrimoniul mondial UNESCO – şi încalcă o serie de convenţii internaţionale din domeniul protecţiei mediului, fiind afectate unele specii de fauna. Autoritățile internaționale au dat dreptate României, însă, în ciuda avertismentelor oficiale, canalul a fost inaugurat de Kiev în 2007. În ultimele patru zile, 16 nave au trecut prin acesta potrivit autorităţilor ucrainene.
În acest context, delegaţii militare din Rusia, Ucraina şi Turcia s-au întâlnit, miercuri, cu oficiali ai ONU la Istanbul, pentru discuţii pe marginea reluării exporturilor de cereale ucrainene din portul Odesa, de la Marea Neagră. În urma convorbirilor, a fost constituit un centru de coordonare pentru a garanta siguranţa rutelor, precizeaza Ankara, un acord urmand să fie semnat săptămâna viitoare. Totodată, părţile au convenit asupra unor controale comune pentru verificarea grânelor în porturi.
Reuniunea survine în contextul creşterii preţurilor produselor alimentare la nivel global, parţial din cauza invadării Ucrainei de către Rusia începând din 24 februarie. Ucraina, al patrulea mare exportator mondial de cereale, a fost forţată astfel să îşi redirecţioneze livrările de cereale pe calea ferată din vest prin Polonia, Slovacia sau România. Exporturile sale sunt blocate în Marea Neagră de navele militare ruse, în timp ce minele marine plasate de Kiev constituie şi ele o problemă.
În ultimele săptămâni, Turcia, membră a NATO, şi-a multiplicat eforturile diplomatice în sprijinul reluării livrărilor de cereale. Potrivit autorităţilor turce, 20 de vase comerciale aşteaptă în prezent în Marea Neagră şi ar putea fi încărcate rapid cu cereale ucrainene.