Controverse privind preţul carburanţilor
Partidele din coaliția la guvernare în România caută soluţii de reducere a preţurilor carburanților, dar nu reuşesc să se pună de acord care ar fi cea mai bună măsură.
Daniela Budu, 22.06.2022, 11:49
Prețurile
carburanților au crescut semnificativ în ultimele luni în toată Europa, iar
scumpirile nu par să se oprească. România importă 70 la sută din necesarul de
petrol, iar livrările se fac exclusiv prin Marea Neagră, costurile de transport
și de asigurare crescând semnificativ în contextul războiului din Ucraina. Partidele
din coaliția la guvernare în România caută soluţii de reducere a preţurilor
carburanților, dar nu reuşesc să se pună de acord care ar fi cea mai bună
măsură. Deşi toţi sunt de acord că scumpirile au ajuns la un punct critic,
liberalii şi social-democraţii nu se înţeleg asupra modului în care preţul la
pompă să poată fi redus – plafonare, susținută de PSD, sau o altă intervenţie
fiscală – şi pasează responsabilitatea de la ministrul liberal al Energiei la
cel social-democrat al Finanţelor. Din opoziție, USR a depus marţi la Camera
Deputaţilor o moţiune simplă la adresa ministrului energiei, Virgil Popescu, pe
care îl acuză de incompetenţă.
Peste toate vin transportatorii, care cer
guvernanţilor să iasă cât mai repede din această dilemă şi să găsească o
soluţie. Spre exemplu, Asociaţia Energia Inteligentă consideră că o scădere a
preţurilor la carburanţi ar fi posibilă prin reducerea accizei şi a TVA. O
analiză a asociaţiei arată că statul este principalul beneficiar al scumpirii
carburanţilor, a câştigat în plus faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut 600
de milioane de euro. Asociaţia consideră că una dintre măsurile care ar face mai
mult rău decât bine este plafonarea preţului la pompă.
Pe de altă parte, experții
în energie spun că scumpirile la benzină şi motorină nu se vor opri atât timp
cât cererea de carburanţi rămâne ridicată, iar o intervenţie a Guvernului sub
presiunea străzii ar putea avea efecte nedorite. Ei consideră că, alături de
cererea ridicată, unul dintre principalele motive ale scumpirii carburanţilor
este deprecierea leului, în contextul în care acum barilul de petrol american
este la valoarea din vara lui 2013. Gabriel Avăcăriţei, redactor-şef al platformei
Energynomics, a declarat pentru Radio România, până unde crede că se va ajunge
cu scumpirea carburanților.
Gabriel Avăcăriţei: Cel mai probabil
tendinţa de creştere a preţurilor se va menţine puternică atât timp cât va
exista cerere. Atât timp cât vom vedea în continuare multe maşini pe stradă, acest
lucru înseamnă că populaţia îşi poate permite acest preţ ridicat al
carburanţilor. Aş mai adăuga o cifră aici. În ultimii zece ani, venitul mediu
al populaţiei în România a crescut cu 100%. Era undeva în jur de 2.300 de lei,
acum e undeva în jur de 5.000 de lei (n.r. circa o mie de euro). Ca urmare,
există un potenţial mai mare de cumpărare din această perspectivă, iar
veniturile medii au crescut mult mai puternic decât preţul la carburanţi, de exemplu.
Gabriel Avăcăriței consideră că, desi au fost luate diferite măsuri în
mai multe state europene, impactul acestora asupra prețului final nu a fost până
acum semnificativ. Între timp, încep proteste timide în țară pe fondul
creșterii prețurilor.