Investiții în transport
Ministrul român ala Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Dan Vîlceanu, a discutat, la Bruxelles, cu Adina Vălean, comisarul european pentru tranporturi.
Mihai Pelin, 24.02.2022, 11:41
Reformele şi investiţiile prevăzute în Planul
Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) şi în cadrul politicii de coeziune
2021-2027 în domeniul transporturilor au fost analizate, miercuri, la
Bruxelles, de ministrul român al Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Dan
Vîlceanu, şi comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.
Principalele subiecte analizate au
vizat strategia feroviară, strategia pentru siguranţa rutieră şi stadiul
procedurilor de achiziţie publică pentru principalele investiţii în domeniul
transporturilor. În privinţa strategiei
feroviare, Dan Vîlceanu a arătat că implementarea planului de investiţii şi a
planului de acţiune în domeniu va fi monitorizată, iar autorităţile de la
București mizează şi pe sprijinul grupului operativ din partea Directoratului General
pentru Mobilitate şi Transporturi. El a subliniat faptul că pentru autorităţile
române este esenţial să aibă o imagine de ansamblu şi un curs clar al
acţiunilor în domeniu, motiv pentru care este aşteptată şi opinia partenerilor
europeni. În ceea ce priveşte derularea achiziţiilor publice pentru
principalele investiţii în domeniul transporturilor finanţate din fonduri
europene, Dan Vîlceanu a arătat că cele mai multe proceduri de licitaţie au
fost deja lansate. În cadrul politicii de coeziune 2021-2027, prin Programul
Operaţional Transport, în prezent, este propusă pentru România o alocare de
aproximativ 4,4 miliarde euro. În total, pentru această perioadă, politica de
coeziune cuprinde fonduri în valoare de peste 373 de miliarde de euro pentru
toate țările membre.
Pe de altă parte, în cadrul PNRR sunt alocate 7,6 miliarde
de euro pentru transportul românesc. Împrumuturile prin acest plan sunt atrase în condiții foarte avantajoase și vor fi utilizate pentru finanțarea unor
proiecte de anvergură pentru România, fie că vorbim de sute de kilometri de
autostradă, zeci de mii de locuințe racordate la rețele de apă și canal,
facilități pentru digitalizarea câtorva mii de IMM-uri sau zeci de mii de
hectare de reîmpăduriri, a explicat Dan Vîlceanu.
În toamna
anului trecut, Comisia Europeană a aprobat PNRR pentru România, în valoare de
peste 29 de miliarde de euro, împărțiți în două părți aproape egale ce
reprezintă granturi, respectiv împrumuturi. Banii se acordă în tranșe, în
funcție de îndeplinirea unor obiective. În total, sunt circa 500 de astfel de
obiective care trebuie realizate până la 31 august 2026. PNRR este structurat
pe cei 6 piloni prevăzuți de Regulamentul Mecanismului de Redresare și
Reziliență și împărțit în 15 componente, astfel încât să acopere nevoile
României și să urmărească concomitent prioritățile Comisiei Europene. Cei șase
piloni sunt: tranziția verde, transformarea digitală, creștere inteligentă,
coeziune socială și teritorială, sănătate și reziliență economică, socială și
instituțională, politici pentru generația următoare, copii și tineri.