„România educată”, un proiect prezidenţial
În România, au fost reluate discuţiile pe tema proiectului România Educată, lansat de șeful statului în urmă cu cinci ani.
Corina Cristea, 07.07.2021, 11:55
România Educată
– un proiect de ţară lansat în 2016, îşi propune să îmbunătăţească învăţământul
românesc, rămas mult în urma sistemelor din Europa Occidentală, după cum atrage
atenția chiar inițiatorul demersului, președintele Klaus Iohannis.
Fără să fi
produs până acum vreo modificare în sistemul de educaţie, inițiativa a trecut
prin mai multe etape de dezbateri publice, în ultimii ani. Acum a revenit în
prim-plan prin consultările din aceste zile purtate de șeful statului cu mediul politic, cu
partenerii de dialog social din zona educaţiei şi cu reprezentanţii
organizaţiilor nonguvernamentale implicate în proiect, în contextul
finalizării dezbaterii publice.
Administraţia Prezidenţială a informat,
încă de săptămâna trecută, că, în cadrul discuţiilor, vor fi prezentate
principalele zone de reformă şi linii de acţiune ale proiectului, în vederea
realizării unui consens social şi politic, care să garanteze implementarea sa
şi asumarea transpartinică. Prin reformă ar trebui să se obţină
descentralizarea educaţiei, profesori mai buni, standarde noi de infrastructură
şi dotări, materii şi evaluări centrate pe crearea de competenţe şi creşterea
accesului la educaţie.
Între schimbările propuse în proiectul România
educată se regăsesc: examene pentru competenţe, descentralizare, flexibilitate,
pregătirea continuă a profesorilor şi şcoli adaptate la piaţa muncii. În
același timp, soluţiile pentru un învăţământ eficient includ reducerea
numărului de discipline, mai puţină încărcătură pe fiecare elev, cu accent pe
competenţele şi creativitatea copiilor. O modificare importantă ar putea să
apară în învăţământul liceal, unde sunt propuse trei aşa-numite rute -
teoretic, profesional şi vocaţional – cu aceeaşi durată de patru ani, iar toţi
liceeni vor putea da Bacaluareatul dacă doresc. Între cele trei formule vor putea fi posibile transferuri. În
învăţământul profesional e propusă varianta obţinerii unei certificări
profesionale de nivel 3, la finalul clasei a XI-a, după clasa a XII-a,
calificarea urmând să fie de nivel 4. Va exista şi opţiunea colegiilor
universitare şi a învăţământului postliceal, care vor aduce o calificare de
nivel 5. Bacalaureatul ar urma să evalueze un set de competenţe reale pe care
să le aibă toţi liceenii, indiferent de profil. Este prevăzută și posibilitatea
ca unele licee, la care cererea depăşeşte oferta de locuri, să poată organiza
şi examene de admitere, pe lângă examenul de capacitate.
În opinia
coordonatorilor proiectului, şcoala trebuie să ofere informaţie şi să
pregătească elevii pentru viaţă. Printre ţintele proiectului România educată
propuse la orizontul anului 2030 se numără scăderea ratei de
părăsire timpurie a şcolii până la un nivel de cel mult 10%, reducerea cu
minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcţional, clasarea României în primele 30 de state ale
lumii în cadrul testelor PISA, o rată de promovare a testării de la finalul
educaţiei gimnaziale de cel puţin 80% şi 75% rata de promovare a examenului de
Bacalaureat din totalul colectivităţii.
Consilierul prezidenţial Ligia
Deca a explicat că proiectul România Educată este o viziune şi nu o lege şi
că urmează ca, săptămâna viitoare, Guvernul să adopte un memorandum prin care
să fie asumate termene concrete cu privire la acest proiect.