Schimbări în structura anului școlar
Pe fondul valului trei al pandemiei de Covid-19, vacanţa de primăvară a elevilor români se extinde de la 2 aprilie la 4 mai.
Roxana Vasile, 24.03.2021, 11:44
Vitregit și el, ani la rând, asemenea sistemului sanitar,
învățământul românesc a avut serios de suferit de pe urma pandemiei de
Covid-19. Victimă a subfinanțării și a lipsei de viziune a unora dintre
miniștrii care s-au perindat, în timp, în fruntea acestui domeniu, Educația a
fost una dintre Cenușăresele sistemului public. Noul coronavirus nu a făcut
decât să acutizeze problemele pe care școala le avea deja. Spre deosebire de
alte state europene, România a preferat să țină aproape un an copiii acasă,
privilegiind învățământul online, pe care elevi, dascăli și părinți l-au descoperit
abia cu această ocazie, de unde și sincopele inerente unui astfel de demers! Nu
puțini au fost cei care au tras multiple semnale de alarmă că şcoala făcută
doar pe computer este obositoare, ineficientă şi nesustenabilă pe termen lung.
Dramatică a fost situația a numeroşi elevi în special din mediile defavorizate
care nu au avut deloc acces la educaţie, pentru simplul fapt că nu au avut
laptopuri sau tablete și nici conexiune la internet. Dacă predecesoarea sa,
Monica Anisie, a privilegiat online-ul, actualul ministru al Educației vede
lucrurile diferit : într-un interviu recent pentru Radio România, Sorin
Cîmpeanu recunoștea că învățământul românesc nu este pregătit, din multe
perspective, să funcționeze integral în spațiul virtual și susţinea că şcolile
trebuie să fie închise ultimele, doar dacă situaţia epidemiologică o impune. «Şcoala este un element esenţial. Absenţa din şcoală generează foarte multe
pierderi pe toate palierele» – spunea, în interviu, Sorin Cîmpeanu. Or,
abia redeschise fizic pe 8 februarie, după aproape un an de activitate la
distanță, unitățile de învățământ riscă, din nou, să pună lacăte pe porți în
contextul valului trei al pandemiei. Pentru a evita un astfel de scenariu,
ministrul Cîmpeanu a propus ca vacanţa de primăvară să fie prelungită, astfel
încât să cuprindă atât Paştele catolic, cât şi pe cel ortodox. Elevii vor sta,
deci, o lună acasă, între 2 aprilie şi 4 mai, în acest fel, fiind reduse
deplasările în perioada când specialiştii anticipează un nou vârf al îmbolnăvirilor.
Altfel spus, pentru elevi, cu excepţia celor din anii terminali, semestrul al
doilea se va încheia mai târziu – pe 2 iulie, în loc de 18 iunie. Examenele
pentru Evaluarea Naţională, de trecere în clasa a IX-a de liceu, vor fi
decalate între 5 şi 8 iulie. În schimb, Bacalaureatul va rămâne la data
stabilită, probele scrise urmând să aibă loc, cu prezență fizică, între 28
iunie şi 1 iulie, ceea ce va atrage, după sine, o admitere în învăţământul
superior organizată, ca întotdeauna, în vară. Școlile vor rămâne deschise şi în
localităţile în care incidenţa cazurilor de Covid-19 depăşeşte 6 la mia de
locuitori, iar trecerea la cursuri exclusiv online se va face numai după ce în
acele zone este instituită carantina.