Tendinţe privind consumul
Pandemia de coronavirus a schimbat comportamentul consumatorilor români, care au preferat în 2020 mai mult să economisească decât să cumpere.
Eugen Coroianu, 05.02.2021, 11:30
Anul trecut, ritmul de creştere a consumului a încetinit seminificativ în
România – este concluzia datelor prezentate joi de Institutul Naţional de
Statistică. Specialiștii în domeniu afirmă că avem de a face cu un trend care
ar putea să țină mai mulți ani și care a fost generat de pandemia de
coronavirus. Ei spun că situația economică, socială și sanitară a modificat
comportamentul consumatorilor, care au preferat mai mult să economisească decât
să cumpere. Afirmația se bazează și pe constatările Băncii Naţionale a României privind
creşterea depozitelor populației la bănci.
Analistul economic Aurelian Dochia a
declarat pentru postul național de radio că, în perioada următoare, vom asista
atât la o tendinţă de încetinire a ritmului de creştere a consumului, cât şi la
modificări structurale în ceea ce priveşte comportamentul de consum:
Creşterea de anul
trecut a comerţului cu amănuntul este cea mai slabă din ultimii ani. Am avut
ani în care această creştere era de peste 7%. Fără îndoială, reflectă
evenimentele principale ale acesutui an, în primul rând o contracţie economică
determinată de criză sanitară şi, în al doilea rând, o schimbare în
comportamentul consumatorilor, care, ştim bine că anul trecut a avut venituri
în creştere în general, dar au preferat să economisească o bună parte din
aceste venituri suplimentare.
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu
amănuntul, cu excepţia celui cu autovehicule şi motociclete, a crescut în 2020
ca serie brută cu 2,2% faţă de anul anterior. Aceasta se datorează creşterii
vânzărilor de produse nealimentare cu 5,6 procente şi vânzărilor de produse
alimentare, băuturi şi tutun cu 5%. Comerţul cu amănuntul al carburanţilor
pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 8%. Încetinirea
ritmului consumului reflectă, potrivit experţilor, contracţia suferită de
economia românească – o situație întâlnită în aproape întreaga lume ca efect al
pandemiei.
Analistul Aurelian Dochia estimează că în anii următori consumul şi
comerţul cu amănuntul vor cunoaşte o creştere mult mai temperată decât până
acum, undeva în jur de două procente. Despre comportamentul consumatorilor, el
spune că va rămâne unul prudent și estimează că măririle de venituri se vor
diminua semnificativ, începând cu 2021, din cauza problemelor de menţinere a
echilibrelor, în special a celui bugetar.
Pe de altă parte, anul trecut în
România au crescut vânzările de autoturisme prietenoase cu mediul cu peste 33%
faţă de 2019. Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de
Autoturisme, cele mai multe achiziţii noi la aceasta categorie au vizat
mașinile hibride. Procentual, vânzările au explodat față de anul anterior la
autoturismele electrice și la modelele plug-in, dar numărul efectiv de unități
comercializate rămâne modest.