Bani europeni pentru infrastructură
România va primi de la Comisia Europeană aproape un miliard de euro pentru construcţia primei autostrăzi transmontane.
Ştefan Stoica, 04.09.2020, 12:07
Aproape
orice dezbatere internă pe tema procesului prea lent de modernizare a României porneşte
şi se termină cu eşecul – uşor de cuantificat – al tuturor administraţiilor,
indiferent de culoare politică, de a acoperi teritoriul naţional cu o reţea de
autrostrăzi, aşa cum au toate ţările ex-comuniste situate la vest. Au trecut
mai bine de 3 decenii de la prăbuşirea dictaturii şi 13 ani de la intrarea în Uniunea
Europeană, iar ţara are, în prezent, doar 800 de kilometri de autostradă, dintre
care circa 100 moşteniţi din perioada comunistă, şi niciunul care să străbată
munţii. Lucrurile au început, totuşi, să se mişte.
Comisia Europeană a anunţat,
joi, că va acorda României peste 875 de milioane de
euro pentru prima etapă de construire a autostrăzii Sibiu-Piteşti, care va
traversa Carpaţii Meridionali de la nord la sud. Banii aprobaţi la Bruxelles
provin din Fondul de coeziune, menit să reducă decalajele de dezvoltare dintre
diferite regiuni şi state ale Uniunii. Atunci când va fi gata, România va avea
prima autostradă care traversează Carpaţii, asigurând o legătură neîntreruptă Est-Vest,
de la Portul Constanţa până la Vama Nădlac, care va închide practic Coridorul
IV European Rin-Dunăre.
Comisarul european pentru coeziune şi reforme, Elisa
Ferreira, spune că proiectul, atunci când va fi finalizat, va elimina un blocaj
major în reţeaua de transport a ţării, va spori siguranţa rutieră, va scurta
durata călătoriilor şi va reduce în consecinţă costurile pentru pasageri şi
mărfuri. În plus, această legătură neîntreruptă pe teritoriul României ar urma
să aibă efecte benefice pentru întreg coridorul Rin – Dunăre al reţelei
transeuropene de transport. Autostrada este împărţită în cinci tronsoane şi pe
unul dintre ele se lucrează deja.
Pe tronsonul 5 există un contract semnat de
proiectare şi construcţie şi este în curs de realizare proiectarea. Pentru
tronsonul 4 s-au depus ofertele, iar pentru tronsoanele 2 şi 3 sunt depuse
documentaţiile la Autoritatea Naţională de Achiziţii Publice, urmând să fie
lansată procedura de licitaţie. Alte două tronsoane de autostradă vor traversa Carpaţii
Orientali. Este vorba despre Autostrada Unirii, Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, şi
tronsonul de autostradă Bacău-Braşov, ambele legînd Moldova – cea mai săracă
provincie istorică a României şi singura care nu are niciun metru de autostradă
– de Transilvania.
Premierul Ludovic Orban aprecia că de modernizarea
infrastructurii şi aducerea acesteia la standarde europene va depinde dezvoltarea
economică a ţării. Pe de altă parte, Comisia Europeană a mai aprobat, joi, o
finanţare de 578 de milioane de euro pentru îmbunătăţirea capacităţii de
răspuns a României în caz de dezastre – inundaţii, cutremure sau accidente
nucleare – prin achiziţionarea de echipamente noi şi pentru formarea
personalului.