Ce aduce starea de alertă
În România, a intrat în vigoare Hotărârea de Guvern prin care este declarată stare de alertă, iar documentul merge acum la Parlament.
Corina Cristea, 19.05.2020, 12:15
După două luni de
stare de urgență, în care bilanțul de țară al pandemiei de coronavirus indică
peste 17 mii de infectări, depășirea pragului psihologic de 1000 de decese, dar
și mai mult de 10 mii de vindecări, în România s-a trecut la starea de alertă.
Luni, executivul a
adoptat hotărârea privind instituirea acestei stări pentru 30 de zile, după
care actul normativ merge la legislativ pentru a fi votat. Parlamentul poate
încuviinţa măsura adoptată de Guvern integral sau cu modificări, dar documentul
produce imediat efecte juridice, inclusiv până la votul parlamentarilor.
Guvernul are acum toate pârghiile şi instrumentele legale necesare, inclusiv
amenzile, pentru a putea asigura respectarea măsurilor şi regulilor stabilite
pentru a apăra sănătatea şi viaţa oamenilor, a declarat premierul Ludovic
Orban.
Definind perioada care urmează drept una de alertă maximă,
primul-ministru a atras atenţia membrilor executivului că toate instituţiile
statului trebuie să fie mobilizate la maximum, astfel încât regulile şi
măsurile prevăzute în cele trei anexe ale hotărârii de guvern privind
declararea stării de alertă să fie respectate întrutotul. Astfel, în spaţiile
publice închise, în cele comerciale, la locul de muncă, dar şi în mijloacele de
transport în comun s-a decis obligativitatea purtării măştii de protecţie.
Pe
de altă parte, sunt interzise pe perioada stării de alertă mitingurile,
demonstraţiile, procesiunile sau concertele. Cei care nu respectă prevederile
vor fi amendați, pentru că acest virus creează riscuri majore pentru populaţie,
a subliniat primul-ministru. De asemenea, deplasarea în afara localităţii este
permisă doar pentru anumite motive şi cu completarea unei declaraţii pe propria
răspundere. Justificarea deplasării se poate face şi în baza legitimaţiei de
serviciu sau a unei adeverinţe eliberate de angajator, în funcţie de motivul
deplasării.
Au intrat în vigoare reguli noi și pentru sistemul
sanitar. În perioada stării de alertă, Ministerul Sănătăţii coordonează activităţile
de prevenire şi combatere a efectelor pandemiei pe COVID-19, în cadrul
unităţilor sanitare publice. De asemenea, pot fi suspendate persoanele cu
funcţii de conducere din cadrul Ministerului Sănătăţii şi din unităţile
sanitare publice aflate în subordinea ministerului, pentru neîndeplinirea
atribuţiilor de serviciu care pot pune în pericol persoanele şi măsurile de
prevenire şi combatere a efectelor pandemiei de COVID-19.
În același timp, pe
durata stării de alertă, detaşarea cadrelor medicale se poate face numai cu
acordul acestora şi al angajatorului care detaşează – angajator care trebuie să
fie din acelaşi domeniu de activitate. În ceea ce privește pacienții cu
COVID, aceștia vor fi tratați în continuare în spitalele desemnate.