Proiecte de mediu pentru Bucureşti
Primarul general al Capitalei României a propus renunțarea la proiectul Oxigen, care ar fi impus taxe mașinilor poluante și ar fi interzis, în timp, circulația acestora în București.
Mihai Pelin, 26.02.2020, 12:15
Primarul general al Bucureştiului, Gabriela
Firea, a anunţat că va renunţa la aşa-numita vinietă
Oxigen pentru
maşinile poluante, care a intrat în vigoare de la
începutul anului, dar amenzile pentru nerespectarea ei urmau să se aplice din
martie. Ea a explicat că, în urma unui sondaj lansat pe Facebook, 90% dintre cei chestionaţi au
declarat că nu doresc această taxă.
Proiectul Oxigen prevedea ca proprietarii de autovehicule cu norma de
poluare sub Euro 5 să plătească o taxă pentru a circula în Bucureşti. Cele
sub Euro 3 plăteau taxa, dar nu puteau intra în centrul oraşului, iar pentru Euro 4 aceasta intra în vigoare din ianuarie
2021. În plus, mașinile non-euro, Euro1 şi Euro2 urmau să
fie interzise complet în București din 2022, iar cele Euro 3 din 2024. În
funcție de poluare, pentru un an, vinieta – care se aplica de luni până vineri
– avea valori cuprinse între 500 lei (cca.100 euro) pentru euro 4 și 1900 lei
( cca.400 euro) pentru noneuro.
Gabriela
Firea a anunţat că
va continua cu celelalte componente din Proiectul Oxigen pentru Bucureşti,
respectiv achiziţia de mijloace de transport ecologice, autobuze hibrid,
tramvaie, troleibuze şi realizarea de investiţii în infrastructură, menite să
descongestioneze traficul şi să reducă în acest fel poluarea. Totodată, vor fi
amenajate piste noi pentru biciclete, şi vor fi plantați arbori.
Gabriela Firea: În urma avalanşei de mesaje, a interesului crescut faţă de acest
subiect delicat, restricţia precum şi vinieta ecologică dispar. In luna martie
voi veni în faţa Consiliului General, vom anula proiectul şi dacă voi recâştiga
alegerile, nu o vom mai introduce, pentru că populaţia nu-şi doreşte. Dar
proiectul general oxigen continuă. Ne ocupăm şi ne interesează în continuare de
domeniul ecologic, de lupta cu poluarea, pentru că suntem responsabili.
Taxa ar fi putut fi o măsură bună pentru îmbunătăţirea calităţii aerului din
Bucureşti, apreciază ministrul mediului, Costel Alexe, care condamnă gestul
primarului general pentru că nu a organizat o dezbatere publică amplă de la bun
început. În opinia sa, retragerea taxei arată că municipalitatea nu a reuşit
să gândească o măsură concretă pentru îmbunătăţirea calităţii mediului.
Costel
Alexe: Ca liberal, sunt de acord cu principiul: poluatorul plăteşte în orice
domeniu, că e vorba de calitatea aerului, că e vorba de maşină sau orice alt
mijloc de transport, că este vorba de deşeuri. Taxa oxigen nu era rea şi cu
siguranţă putea să ajute şi administraţia publică din Bucureşti, şi
bucureştenii. Pentru acest an, Guvernul României nu ia în calcul acest lucru,
dar în viitor după ce vom face consultare publică cu societatea românească şi
vom avea corespondenţă cu Bruxelles-ul, trebuie să facem asta.
Cei 1.600 de oameni care au
achiziţionat deja vinieta îşi vor primi banii înapoi.