Creditarea, în atenţia BNR
O alternativă sănătoasă la expansiunea consumului ar putea fi activitatea de creditare, consideră guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.
Mihai Pelin, 20.11.2019, 12:35
Guvernatorul BNR,
Mugur Isărescu, a propus noi soluţii pentru creşterea economică a României, la
conferinţa anuală a Centrului de soluţionare alternativă a litigiilor din
domeniul bancar, care a avut loc recent la București. Centrul are rolul de a împăca
interesele, de multe ori divergente, ale consumatorilor şi instituţiilor
financiare şi poate contribui astfel la reclădirea încrederii în bănci,
zdruncinată de abordările de tipul banca abuzează de fiecare dată de poziţia
sa în relaţia cu clienţii, consideră Mugur Isărescu.
În opinia
guvernatorului BNR,
prezent la acest eveniment, o alternativă sănătoasă la
expansiunea consumului, ca motor al creşterii economice, ar putea fi
activitatea de creditare. Șeful Băncii Centrale a precizat că, deşi România nu
are deficite la nivelul celor din 2007-2008 şi în sistemul financiar există
bani, ţara are o problemă legată de politicile fiscale promovate în ultimii
ani.
Mugur Isărescu: Ce ne lipseşte să facem din credit o
alternativă motivală creşterii? Ne lipseşte exact încrederea, o atmosferă mai
calmă, mai liniştită, un cadru legislativ care să fie stabil, nu una, două cu
inovaţii promovate, cu intenţii poate bune, dar ştiţi ce spunea Dante acum
câteva sute de ani, că drumul spre iad e pavat cu intenţii bune.
Mugur
Isărescu a mai spus că România şi-a asigurat creşterea PIB pe baza consumului,
acoperit în mare parte din importuri, deci cu creare de locuri de muncă în alte
ţări. O soluţie este asigurare unei creşteri economice sustenabile, bazate pe
competitivitate sporită. Guvernatorul BNR a arătat că băncile au bani
pentru a acordarea de împrumuturi, iar acestă restabilire a încrederii ar putea
impulsiona creditarea. El a explicat că cei care apelează la bănci pentru
obţinerea de împrumuturi trebuie să fie conştienţi că interesul primordial al
instituţiilor de credit în relaţia cu clienţii este de a-şi recupera banii de
la debitori şi că nu este rolul acestora de a împărţi riscul comercial cu
beneficiarii de împrumuturi.
În cei trei ani şi jumătate de funcţionare a
Centrului de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar,
negocierile purtate între consumatori şi instituţii financiare bancare şi
nebancare, prin intermediul conciliatorilor, au adus beneficii ce depăşesc două
milioane de euro. Valoarea medie a unui dosar care se referă la contractele de
credit, soluţionat în cadrul centrului, este de aproximativ 2.150 de euro.
Potrivit
studiilor făcute la nivelul Băncii Mondiale, atunci când un consumator are
posibilitatea să-şi rezolve o doleanţă, o plângere, o nemulţumire de o manieră
extrem de simplă şi puţin costisitoare, încrederea consumatorului în sistemul
financiar-bancar creşte.