Un nou comisar român la Bruxelles
Europarlamentarul liberal român Adina Vălean este propunerea pentru comisar european la Transporturi acceptată de preşedintele ales al Comisiei.
Bogdan Matei, 07.11.2019, 12:49
Serialul
Comisarul român promite să se încheie, după ce președintele ales al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a
anunţat că acceptă nominalizarea eurodeputatei PNL-PPE Adina Vălean pentru
portofoliul Transporturilor. Candidata va fi audiată în Comisia de Transporturi a Parlamentului
European pe 14 noiembrie, după ce va fi trecut testul de integritate în comisia
juridică.
Anterior, la Bucureşti, noul premier, liberalul Ludovic Orban,
declarase că Adina Vălean şi colegul ei de partid şi de eurogrup politic
Siegfried Mureşan sunt propunerile Guvernului pentru funcţia de comisar
european.
Un purtător de cuvânt
al echipei de tranziţie din Executivul comunitar, citat de corespondenta Radio
România la Bruxelles, a
precizat că, la interviul cu doamna von der Leyen, ambii candidaţi s-au
descurcat bine. Comentatorii spun că, în adoptarea deciziei, a prevalat echilibrul
de gen şi dorinţa de a se atinge paritatea între bărbaţi şi femei în compoziţia
viitoarei Comisii.
Profesoară de matematică, eurodeputată din 2007, anul în
care România a fost admisă în Uniune, Adina Vălean (51 de ani) a fost
vicepreşedinte al Legislativului comunitar, a condus Comisia de mediu, iar în
prezent este preşedinte al Comisiei de industrie. În
2009, europarlamentarul PNL a contribuit decisiv la diminuarea tarifelor pentru
traficul de Internet în regim de roaming. În aprilie, un studiu realizat de
VoteWatch Europe a plasat-o pe Adina Vălean pe locul patru în topul celor mai
influenți europarlamentari din fosta legislatură.
Când a nominalizat-o, premierul Orban a menţionat că s-a
consultat cu preşedintele Klaus Iohannis. Precizarea devenise obligatorie, după ce, săptămâna trecută,
purtătoarea de cuvânt a Comisiei Europene, Mina Andreeva, declarase ca ”există
îndoieli serioase” că propunerea de comisar făcuta de fostul Executiv
social-democrat e legitimă”, întrucât ex-premierul Viorica Dăncilă nu s-a
coordonat cu şeful statului. Aceasta îl propusese pe fostul ministru delegat
pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu. Anterior, eşuaseră alte două propuneri
social-democrate: foştii miniştri Rovana Plumb, respinsă de comisia juridică,
din motive de integritate, şi Dan Nica, pentru care nici n-au mai început
procedurile, după ce, pe 10 octombrie, Guvernul care l-a propus a picat testul
moţiunii de cenzură în Parlamentul de la Bucureşti.
Presa e, acum, aproape
sigură că Adina Vălean va deveni al patrulea comisar din România, după Leonard
Orban la Multilingvism, Dacian Cioloş la Agricultură şi Corina Creţu la Politici
Regionale. Tot ziarele de la Bucureşti scriu, însă, că e cel puţin ironică
încredinţarea portofoliului Transporturilor unei ţări care încă n-are o reţea
corentă de autostrăzi, n-a mai investit de decenii în reabilitarea
infrastructurii feroviare şi a cărei companie aeriană, TAROM, a înregistrat în ultimii doi ani pierderi care ar trece de 340
de milioane de euro.