Proiecte de infrastructură rutieră
Guvernul român speră ca până la sfârşitul anului să anunţe semnarea contractului pentru cel mai aşteptat tronson de autostradă.
Ştefan Stoica, 12.10.2018, 11:40
Licitaţia
pentru realizarea Autostrăzii Ploieşti – Braşov, ce va străpunge Carpaţii
Meridionali de la sud la nord, va fi lansată luni. Anunţul a fost făcut de
premierul Viorica Dăncilă, care a estimat că un acord pentru realizarea acestui
proiect în parteneriat public – privat va fi semnat până la sfârşitul anului.
Viorica Dăncilă: Un proiect aşteptat de mult timp şi pentru care Guvernul a făcut
eforturi în ultimele luni. În termen de 30 de zile investitori români şi
străini pot depune ofertele, iar tipul licitaţiei va fi selecţia competitivă.
Vor urma negocieri cu investitorii selectaţi astfel încât în luna decembrie
estimăm semnarea acordului de parteneriat-public privat pentru realizarea
acestei autostrăzi.
Nu a fost avansată o sumă estimativă pentru
construirea autostrăzii Ploieşti-Braşov. Aceste municipii sunt legate, în
prezent, de un drum european care trece prin cele mai populare staţiuni montane
din România, iar traficul infernal, în special în week-end şi în vacanţe, l-a
plasat în topul celor mai aglomerate drumuri din partea sud-estică a continentului.
A stârnit nedumerire soluţia de finanţare, respectiv parteneriatul public -
privat, aleasă şi în cazul autostrăzii
Moldova, care va lega zona centrală de nord-estul teritoriului, soluţie
criticată de opoziţie. În ton cu comisarul european pentru dezvoltare
regională, Corina Creţu, liderul PNL, Ludovic Orban, a solicitat Executivului să
ceară Comisiei Europene finanţare din fonduri nerambursabile pentru Autostrada
Moldova. Ludovic Orban: De fapt, odată cu decizia guvernului PSD de
a finanţa această Autostradă Moldova prin parteneriat public – privat, Guvernul
a transmis mesajul că nu reprezintă o prioritate realizarea acestui tronson şi
că nu are de gând, de fapt, să realizeze acest tronson vital de autostradă. Este
clar prin comunicarea limpede a comisarului european, Corina Creţu, că acest
tronson de autostradă se poate construi din fonduri europene nerambursabile, în
cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mediu.
Corina
Creţu a criticat vehement Guvernul de la Bucureşti pentru lipsa de proiecte în
domeniul infrastructurii, capitol la care România ar putea primi fonduri
europene. Ea a spus că în domeniul transporturilor s-au pierdut deja două
miliarde de euro şi se fac eforturi pentru a se evita dezangajări din fondurile
alocate perioadei 2014-2020. Autorităţile
au anunţat că vor da în folosinţă în acest an circa 100 de km de
autostradă, în nord-vestul şi vestul ţării. România
are mai puţin de 750 de kilometri de autostradă, din care circa 100 sunt moşteniţi
de la regimul comunist. Presa prezenta o statistică amară conform căreia, dacă toate
promisiunile făcute de miniştrii Transporturilor care s-au succedat în ultimi
cinci ani ar fi devenit realitate, ţara ar fi fost brăzdată, acum, de 8.000 de
kilometri de autostradă.