România şi investiţiile străine
Guvernul de la Bucureşti caută soluţii pentru ca România să devină tot mai atractivă pentru investitori.
Roxana Vasile, 23.03.2018, 11:51
Aducerea de investitori străini în România a fost, ani la rând după Revoluţia anti-comunistă din 1989, un leit-motiv al guvernelor care s-au perindat la putere. Privatizărilor de succes li s-au adăugat, din nefericire, cele făcute pe muchie de cuţit, de cele mai multe ori în defavoarea Statului român şi a comunităţilor locale. Unele întreprinderi au fost luate de nepricepuţi, care au crezut că le vor putea face să funcţioneze, dar care au eşuat lamentabil. Altele au fost achiziţionate cu rea-intenţie, doar pentru activele pe care le deţineau. De altfel, asupra multora dintre tranzacţii planează suspiciuni de corupţie.
Acesta fiind, pe scurt, tabloul general, joi, Ministerul Economiei de la Bucureşti a anunţat că Statul român va deveni acţionar majoritar la Şantierul Naval DMHI Mangalia, deţinut în prezent de sud-coreeni. Mai precis, se va înfiinţa o societate mixtă în care Ministerul Economiei va deţine 51% din acţiuni, iar olandezii de la Damen Shipyards Group, care vor cumpăra de la sud-coreeni – 49%.
„Este pentru prima dată în ultimii 28 de ani când Statul preia controlul asupra unui obiectiv industrial strategic privatizat. Din calitatea de acţionar majoritar putem să protejăm eficient interesele Statului român şi putem să protejăm inclusiv forţa de muncă înalt calificată de la Şantierul Naval” – se arată într-un comunicat oficial. Situaţia financiară a companiei a dus, deja, la plecarea, în ultimul an şi jumatate, a sute de lucrători, iar negocieri privind majorarea lefurilor celor rămaşi nu au mai fost de trei ani.
Despre alte probleme pe şantierul de la malul Mării Negre vorbeşte liderul sindical Laurenţiu Gobeajă: „Se ştia de problemele noastre de aproximativ doi ani: că numărul de nave scădea în timp şi că urma să avem o perioadă de gol de lucru. Nu s-a luat nicio decizie şi, în toată această perioadă, noi am sesizat, în mod repetat, şi Ministerul, şi reprezentanţii societăţii că ne îngrijorează faptul că nu vom mai avea de lucru. A plecat şi ultima navă construită la Mangalia pe 7 februarie. De atunci, 700 de salariaţi nu mai au ce să facă – docurile sunt goale, iar şantierul e pustiu pe jumătate. În viitorul apropiat nu cred că vom mai construi; probabil, dacă situaţia se va redresa, peste un an sau chiar mai mult.”
În vizită, joi, în judeţul Dâmboviţa (sud), premierul Vorica Dancilă s-a întâlnit cu investitorii străini de pe platforma industrială Ulmi, unde se construieşte cea mai mare fabrică de electrocasnice din sud-estul Europei. A fost un prilej pentru aceasta să declare că Guvernul pe care îl conduce caută soluţii ca România să devină un loc din ce în ce mai atractiv pentru investiţii: „Voi susţine investiţiile în România. Voi lucra împreună cu echipa de miniştri pentru a găsi soluţii ca România să devină un loc din ce în ce mai atractiv pentru investiţiile româneşti şi investiţiile străine.” Dorinţa oamenilor de afaceri de a investi trebuie încurajată – a mai spus şefa Guvernului. Încurajarea nu poate fi făcută decât prin măsuri concrete: printr-un cadru legislativ stabil şi o infrastructură la standarde europene.