Un nou „Urs de Aur” pentru România
Regizoarea română Adina Pintilie a câştigat Marele Premiu al celei de-a 68-a ediţii a Berlinalei.
Roxana Vasile, 26.02.2018, 12:30
Marele Premiu al celei de-a 68-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, cel mai râvnit al acestui eveniment cinematografic de anvergură ce domină fiecare început de an, ajunge, din nou, în România. Regizoarea Adina Pintilie a cucerit, sâmbătă seară, Ursul de Aur pentru pelicula „Nu mă atinge-mă” – „Touch me not”, la scurt timp după ce a primit şi un „Urs de Argint” la secţiunea „lungmetraj de debut”. Vizibil emoţionată, Adina Pintilie, care nu se aştepta să primească „Ursul de Aur”, a urcat pe scena Berlinalei pentru a primi Marele premiu, prin care a fost recompensat un film despre intimitate, ca aspect fundamental al existenţei umane. Coproducţie europeană filmată pe o perioadă de 10 săptămâni, între anii 2015 şi 2017, şi cu o distribuţie mixtă de actori profesionişti şi persoane reale, „Nu mă atinge-mă” redă povestea mai multor personaje aflate în căutarea intimităţii, dar care, în acelaşi timp, se tem de ea.
Potrivit sinopsisului lungmetrajului, singurătăţile unei femei şi a doi bărbaţi, pierduţi în imensitatea rece a oraşului, se întâlnesc într-o stranie încercare de contact uman autentic. Situat la graniţa dintre ficţiune, documentar şi artă vizuală, filmul, care a concurat alături de alte 18 pelicule pentru „Ursul de Aur” a împărţit publicul ediţiei de anul acesta a Festivalului de Film de la Berlin, marcat de pelicule despre migraţie şi portrete de artişti, dar lipsit de o temă dominantă, după cum nota Reuters. Astfel – mai scria agenţia de presă -„Touch me not” a fost o alegere-surpriză, şocând o parte a audienţei cu scenele sale explicite. „Este o invitaţie la dialog şi la a-l accepta pe celălalt cu tot ce are el diferit” – a declarat Adina Pintilie, recunoscând că filmul ar putea să nu fie tocmai confortabil pentru public.
„Nu este despre ce poate face cinema-ul, ci despre unde poate duce”, a motivat şi regizorul german Tom Tykwer decizia juriului pe care l-a condus. Acordarea Ursului de Aur – decernat de un juriu internaţional începând cu anul 1956 – cineastei Adina Pintilie vine în contextul în care România s-a impus ca o forţă importantă pe scena cinematografiei mondiale în ultimii 10 ani, după ce filmul lui Cristi Puiu, „Moartea Domnului Lăzărescu” a contribuit la apariţia aşa-numitului Nou val al cinematografiei româneşti. Acesta a fost urmat de regizorul Cristian Mungiu, care a câştigat Palme dOr la Cannes, în 2007, cu „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” şi de Călin Peter Netzer, care în urmă cu cinci ani a devenit primul regizor român premiat cu Ursul de Aur la Berlin, cu „Poziţia Copilului”, o poveste despre corupţie în România post-comunistă. Să nu îl uităm nici pe Radu Jude, care a fost distins, tot la Berlinală, în 2015, cu un Urs de Argint pentru regia filmului „Aferim!”.