Evoluţia industriei auto româneşti
În România, industria auto, este unul dintre cele mai bune sectoare ale economiei. În prezent 13 la sută din Produsul Intern Brut al ţării este asigurat de acest domeniu.
Mihai Pelin, 31.05.2017, 11:50
Industria auto din România se află de ani buni pe un trend
ascendent, după preluarea companiei Automobile Dacia de la Mioveni de
grupul francez Renault şi investiţia
americanilor de la Ford în uzina de
la Craiova. Dacă în 2014 cifra de afaceri a acestui sector a fost de
circa 18 miliarde de euro, în 2015 a depăşit 20 de miliarde, pentru ca în 2016
să atingă 22 de miliarde de euro.În prezent 13 la sută
din Produsul Intern Brut al României este asigurat de acest domeniu, care generează aproape un sfert
din exportul ţării.În jurul celor două
platforme industriale din ţară, dar şi în câteva mari oraşe din România s-au dezvoltat şi companiile din industria
conexă, care furnizează echipamente şi altor constructori auto din întreaga
lume. Motoarele, cutiile de viteze şi alte subansamble fabricate la Mioveni
sunt expediate la mai multe uzine ale grupului Renault-Nissan echipând
automobile produse de aceştia.
La fel se întâmplă şi cu propulsoarele ecoboost
de la Craiova, care ajung până în Brazilia şi China. Gabriel Sicoe,
preşedintele Adunarii Generale a Asociaţiei Constructorilor de Automobile din
România, confirmă trendul bun pe care se află această industrie. Exportul se ridică la 13 miliarde de euro,
ceea ce înseamnă un sfert din exportul naţional. Piaţa vehiculelor noi din
România, piaţa locală a reînceput creşterea. Avem trei ani de creştere, cu o
medie de 19%. Rămâne în continuare, totuşi, aproape de trei ori mai mică decât
cea dinainte de criză.
Marea problemă pentru piaţa autohtonă rămâne însă
importul de automobile uzate, pentru care statul român nu are niciun beneficiu,
nici financiar şi nici din punct de vedere ecologic. În schimb, pentru o maşină
nouă produsă în România, statul încasează la buget 3.500 de euro. Din nou, Gabriel
Sicoe: Anul trecut se înmatriculau în
România trei maşini de ocazie din import la o maşină nouă, înmatriculată. După
eliminarea timbrului de mediu din luna februarie, raportul s-a dublat. Impactul
este dezastruos pentru vânzările de maşini noi în România. Urmează ca în partea
a doua a anului să propunem ceva pe linia fiscalizării maşinilor de ocazie din
import, care vin pe persoană fizică şi statul român nu beneficiază de nimic şi
pe linia reglementărilor tehnice.
În ciuda acestor probleme, marile
companii continuă să investească în România. Michelin a anunţat investiţii de peste 33 de milioane de euro la
fabrica de anvelope din Zalău, iar japonezii de la Calsonic vor începe anul viitor
construcţia unei noi fabrici de componente auto, undeva lângă Ploieşti, cu o producţie destinată atât pieţei interne, cât şi
exportului.