Asigurările obligatorii şi reînnoirea parcului auto
Camera Deputaţilor de la Bucureşti a adoptat proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA). Totodată, au început înscrierile pentru programul Rabla, fiind oferite bonusuri generoase pentru autoturismele eletrice.
Mihai Pelin, 18.05.2017, 12:20
Proprietarii
maşinilor mai vechi de 8 ani care vor să cumpere un automobil nou în România, prin
programul Rabla, se pot înscrie la
producătorii şi importatorii autorizaţi. În acest an, guvernul a alocat un
buget de peste 300 de milioane de lei (cca. 66 milioane euro), iar cuantumul primei
de casare a rămas de 6.500 de lei (1430 euro). O susţinere importantă este
acordată achiziţiei de maşini electrice şi hibride prin programul Plus. Rabla Clasic, care se adresează cumpărătorilor interesaţi de maşini
noi cu motoare cu ardere internă, are prevăzut un buget de 180 de milioane de
lei (39,5 milioane euro).
Un calcul simplu arată că, utilizând exclusiv prima
de casare fondurile ar ajunge pentru 28 de mii de tichete, dar se mai pot
acorda alte două reduceri care se cumulează cu prima de casare. Primul bonus este
de 1000 de lei (220 euro) dacă motorul are o cantitate de emisii poluante de
cel mult 98 de grame de dioxid de carbon pe km, iar al doilea stimulent, de
1700 de lei (373 euro), dacă sistemul de propulsie este hibrid, adică are două
convertoare de energie – motor clasic şi motor electric.
Cea mai mare noutate din acest an se referă la
subvenția pentru cumpărarea de mașini electrice și hibride. Astfel, programul Rabla Plus vine cu un ecobonus de 10.000 euro pentru achiziția de modele 100% electrice, respectiv 4.400
euro, pentru cumpărarea unei mașini cu propulsie hibridă de tip plug-in. Pentru a
beneficia de prima de casare proprietarii trebuie să aibă domiciliul sau
reşedinţa în România, să nu figureze cu obligati de plată la bugetul local, să
radieze maşina uzată din circulaţie şi să obţină certificatul de distrugere de
la colectorii autorizaţi. Autotusimul uzat trebuie să fie înmatriculat în
România şi să conţină cumulativ motorul, transmisia, roţile şi caroseria.
În
acelaşi timp cu demararea programului Rabla, a fost clarificată şi problema
poliţelor RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiară va fixa un tarif de
referinţă pentru asigurările obligatorii de răspundere
civilă auto, la care se vor raporta toţi asiguratorii atunci când vor emite
un preţ pentru beneficiari. Prevederea este cuprinsă în proiectul de lege
adoptat de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional. Astfel,
proprietarii vor fi despăgubiţi, indiferent de service-ul în care îşi vor repara
maşina şi pot beneficia şi de decontarea directă între asiguratori. Pentru a
elimina însă riscurile în zona reparaţiilor auto, deputaţii au decis ca
utilizarea de piese contrafăcute să devină infracţiune şi să fie pedepsită cu
închisoare între trei şi şapte ani. Actul normativ menţine obligaţia de a
încheia RCA înainte de obţinerea numerelor de înmatriculare, iar asigurarea va
putea fi suspendată doar dacă vehiculul este ţinut în afara spaţiului public.