Noi programe şcolare în pregătire
Ministrul Educaţiei, Pavel Năstase, a declarat, într-un interviu pentru Radio România, că îşi doreşte ca în cursul anului 2017 să stabilească care este starea educaţiei din România.
Daniela Budu, 15.03.2017, 12:20
Ministrul român al Educaţiei, Pavel Năstase, a anunţat
noile programe şcolare pentru ciclul gimnazial. Acestea pun accentul pe
dobândirea de competenţe, astfel încât să fie depăşită abordarea centrată
exclusiv pe acumularea de cunoştinţe, afirmă ministrul Pavel Năstase. El a
precizat că la elaborarea acestor programe au participat şi reprezentanţi ai
Academiei Române, ele fiind validate, în ultimă instanţă, de profesorii care
predau disciplinele respective.
Pavel Nastase: Am avut două întâlniri cu Academia Română şi ultima validare au făcut-o
beneficiarii acestor programe şcolare, adică profesori care predau aceste
discipline. Am chemat două cadre didactice din Bucureşti şi un cadru didactic
din mediul rural astfel încât să avem o imagine din partea celor care vor preda
după aceste manuale. Programele şcolare de clasa a V-a şi, în general, şi
celelalte programe pentru întreg gimnaziu sunt mai bune decât programele
şcolare vechi. Ministrul Educaţiei a mai spus că a fost lansat un proiect
de revizuire a programelor şcolare pentru toate clasele, lucru care ar trebui
să se întâmple în maximum un an. Oficialul a adăugat că de două luni, de când
este ministru, problema manualelor este printre priorităţi.
Pavel Năstase: Avem manuale foarte încărcate, manuale care nu corespund cu ceea ce
s-a scris în programa şcolară. Care este cauza? Cauza este momentul în care se
evaluează aceste corespondenţe de către cei care vor gestiona licitaţia
respectivă cu editurile. Am modificat metodologia şi am cerut ca în aceste
comisii de evaluare să fie numai profesori de gradul I. Vom avea un traning cu
aceştia, înainte ca procesul de evaluare să se desfăşoare, şi eu sper că, anul
acesta, vom avea manuale mai bune. Ministrul a
declarat, pe de altă parte, că actuala lege a educaţiei are 365 de articole, dintre care au
fost modificate peste 150 din 2011 până în prezent.
Pavel Năstase: Ne gândim nu numai nu numai la o nouă lege a
educaţiei naţionale, ne gândim, în primul rând, să facem o analiză, diagnostica
sistemului naţional de învăţământ, care include toate formele de învăţământ şi
în baza acestei analize diagnostic pe care noi o numim starea educaţiei, să
putem să stabilim care sunt priorităţile, să putem să stabilim care sunt
politicile publice în domeniul educaţiei. Mai departe, să vedem dacă
într-adevăr vom avea nevoie de o nouă lege a educaţiei sau nu numai de o nouă
lege a educaţiei, dacă vom avea nevoie şi de alte reglementări în domeniu.
Pavel Năstase a amintit despre proiectul preşedinţiei României şi despre
cel propus de Academia Română, unde sunt
o serie de elemente de noutate pe care ministerul le va prelua.