RCA, măsuri legale şi proteste
Guvernul de la Bucureşti a aprobat miercuri, prin ordonanţă de urgenţă, cadrul normativ care să ducă la rezolvarea problemelor semnalate pe piaţa asigurărilor RCA.
Corina Cristea, 15.09.2016, 13:00
Motiv de proteste care au bulversat în câteva rânduri
traficul, tarifele poliţelor RCA sunt îngheţate în România pentru următoarele 6
luni la un preţ de referinţă care va fi anunţat în cel mult 30 de zile de
Autoritatea de Supraveghere Financiară. Măsura se regăseşte într-o ordonanţă de
urgenţă adoptată, miercuri, de executiv şi se va aplica pentru toţi şoferii, nu
doar pentru transportatori. Documentul mai prevede, între altele, că un
contract RCA poate fi încheiat pe o perioadă între o lună şi un an, iar
suspendarea acestuia va fi permisă la cererea celui asigurat. În caz de
accident, dauna va putea fi plătită din propria asigurare urmând ca paguba să
fie recuperată ulterior de la cel vinovat.
Un comunicat al Guvernului
precizează că ordonanţa ţine cont de directivele europene în materie, de
experienţa altor state membre în ceea ce priveşte reglementarea acestei
asigurări, precum şi de propunerile formulate de asociaţiile profesionale şi
patronale ale asigurătorilor şi transportatorilor auto.
În pofida măsurilor
luate de guvern, o parte dintre transportatori au decis, însă, să nu renunţe la
proteste. Patru din cele şase asociaţii ale transportatorilor au mobilizat în
faţa sediului guvernului şi în alte locaţii din 20 de oraşe mii de
transportatori pentru a-şi exprima în continuare nemulţumirile. Ei solicită ca
tarifele RCA să fie îngheţate la valorile medii ale daunelor existente în
evidenţele Autorităţii pentru Supraveghere Financiară, şi nu la nivelul celor
care se vor calcula în viitor. Astfel, patronatele cer un tarif de 4.900 de lei
(circa 1100 de euro) pentru un camion, adică dauna medie, în timp ce varianta
propusă de către autorităţi este de 18.500 de lei (circa 4100 de euro) pentru
dauna medie.
La negocierile de la guvern nu se stabilise clar care va fi acest
plafon al daunei, iar îngheţarea tarifelor la RCA, aprobată de Consiliul
Concurenţei, părea suficientă pentru transportatori, care păstrau, totuşi,
anumite rezerve în aşteptarea publicării respectivei ordonanţe.
Transportatorii
cer şi demisia preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu
Negriţoiu, pe care îl consideră responsabil de creşterea semnificativă a
tarifelor RCA în ultimul an. Potrivit patronatelor din transporturi, acestea ar
fi mai mari şi de 2,5 ori faţă de primul trimestru din 2015. Mişu Negriţoiu
spune, însă, că nu are ce să-şi reproşeze pentru că ASF nu poate fixa preţuri
şi nu are dreptul legal să intervină în contractele comerciale încheiate de
asiguratori.
Preşedintele ASF a declarat în Parlament că situaţia RCA a fost
generată de liberalizarea pieţei la care România s-a angajat în 2007.