Scandalul deşeurilor
Şase companii româneşti sunt cercetate penal pentru importuri ilegale de deşeuri.
Roxana Vasile, 19.07.2016, 13:03
România nu este groapa de gunoi a Europei! Luna trecută, în urma unor controale vamale, la graniţă au fost oprite 16 transporturi ilegale conţinând aproximativ 300 de tone de deşeuri. 13 dintre transporturi proveneau din Germania, restul din Austria şi Ungaria. Potrivit legii, în România nu pot intra decât deşeuri verzi valorificabile. De aceea, în documente, cele 300 de tone erau înregistrate ca fiind reciclabile, numai bune de folosit în industria textilă.
În realitate, acestea erau amestecate, conţinând inclusiv reziduuri medicale foarte periculoase, şi erau dirijate către şase operatori economici care ar fi urmat să le depoziteze la gropi de gunoi din România, în special din sud-est. O singură firmă ar fi trebuit să primească 40% din cantitatea totală.
România are trista faimă de a fi o destinaţie atractivă. Dacă în alte state depozitarea la groapă e 80euro/tonă, în România nu există niciun cost. Or, într-o conferinţă de presă, ministrul mediului, Cristiana Paşca Palmer, a precizat că, de la începutul anului viitor, şi aici va exista un preţ al depozitării deşeurilor. Şefa de la mediu a subliniat, totodată, că autorităţile trebuie să fie vigilente şi să controleze foarte bine ce trece graniţa.
Cristiana Paşca Palmer: ‘Aş vrea să se înţeleagă foarte clar de către toţi operatorii economici: România nu este o ţară care să fie groapa de gunoi a Europei. Atâta vreme cât legislaţia există, ea trebuie aplicată cu stricteţe şi nu se pot importa decât deşeuri care sunt corespunzătoare, respectiv valorificabile, altfel totul este ilegal.’
Cristiana Paşca Palmer a confirmat fără echivoc că este vorba despre o afacere ilegală cu ramificaţii în Europa, transporturile ilegale de luna trecută putând să fie doar vârful unui iceberg. Gunoaiele care urmau să intre ilegal în România au fost trimise înapoi în ţările lor de origine. Cât despre companiile româneşti care au încercat să încalce legea şi să le introducă în ţară, acestea sunt cercetate penal. Pe de altă parte, în categoria eforturilor autorităţilor române pentru un mediu mai curat intră şi înnoirea parcului auto naţional.
Aşa-numitul program ‚Rabla’ – de renunţare la maşina veche şi de achiziţionare a uneia noi, cu sprijin de la bugetul de stat – se bucură de succes. În acest an, valoarea totală a programului este de 220 de milioane de lei (echivalentul a aproape 50 de milioane de euro), din care 75 de milioane de lei sunt alocaţi pentru ‘Rabla Plus’, prin care românii îşi pot cumpăra autoturisme 100% electrice sau noi hibride.
O parte din bani sunt destinaţi, totodată, finanţării reţelei de staţii de încărcare a acestor vehicule. Ministerul Mediului estimează că, prin programul ‘Rabla’, în 2016 vor fi scoase din circulaţie aproximativ 20 de mii de maşini poluante.