Măsuri pentru protecţia consumatorilor
Toate magazinele vor fi obligate să schimbe, la cerere, în 15 zile, un produs cumpărat, dacă acesta nu respectă cerinţele de conformitate.
Valentin Țigău, 29.02.2016, 12:49
România îşi adaptează, pas cu pas, legislaţia economică la standardele europene. Cea mai recentă ajustare a devenit operaţională, duminică; ea se referă la acordarea de drepturi suplimentare clienţilor în relaţia cu comercianţii. Principala prevedere stipulează că toate magazinele sunt obligate, de-acum, să schimbe, la cerere, în maxim 15 zile, obiectul cumpărat, dacă acesta nu respectă cerinţele de conformitate. Până acum, magazinele, cu excepţia celor online, nu erau obligate să preschimbe, la cerere, produsele cumpărate.
Schimbarea unui produs sau returnarea banilor cheltuiţi pentru cumpărarea acestuia rămâneau la latitudinea vânzătorului. Existau chiar comercianţi care îi atenţionau, prin afişe, pe cumpărători că marfa vândută nu se schimbă. Noul act normativ stipulează, de asemenea, că repararea produselor defecte va fi făcută într-o perioadă rezonabilă de timp, ce nu poate depăşi 15 zile de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului. Depăşirea acestui termen poate duce până la despagubirea totală a cumpărătorului.
Actul normativ stabileşte, totodată, mai clar, şi ce menţiuni trebuie să conţină certificatul de garanţie. Acesta trebuie să aiba, obligatoriu, menţiuni cu privire la drepturile conferite prin lege consumatorului şi să ateste, în mod clar, că aceste drepturi nu sunt afectate prin garanţia oferită. Ordonanţa de urgenţă completează, de asemenea, definiţia consumatorului. Articolul 2 din legea modificată precizează ca un consumator este orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii de consumatori care acţionează în scopuri din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale.
De exemplu, Asociaţiile de locatari sau de proprietari persoane fizice dintr-un condominiu sunt considerate, în sensul acestei legi, asociaţii de consumatori. Analiştii economici apreciază că modificarile la Legea vânzării produselor şi a garanţiilor asociate operate de guvern prin ordonanţă de urgenţă reprezintă un pas înainte, care va conduce la responsabilizarea agentului economic. În acelaşi timp, se estimează că, prin aceasta, va creşte, simţitor, încrederea clientului în magazine.