Maşinile Volkswagen în România
În România, prejudiciul care ar putea fi imputat companiei Volkswagen se ridică, estimativ, la 30 de milioane de euro.
Ştefan Stoica, 09.10.2015, 13:05
Scandalul Volkswagen se află în faza anchetelor, iar, odată acestea
încheiate, va intra în etapa judiciară. Grupul german riscă amenzi usturătoare
acolo unde a comercializat autoturisme diesel echipate cu deja celebrul soft ce
falsifică testele antipoluare dar şi procese din partea statelor respective şi
a persoanelor care au achiziţionat astfel de maşini.
La Bucureşti, prejudiciul
pe care statul român l-a estimat pentru cele aproximativ 100.000 de
autovehicule Volkswagen cu motor Diesel inventariate s-ar ridica la aproape 30
de milioane de euro. Calculul a pornit de la faptul că taxa de mediu care
însoţeşte achiziţia unei maşini a fost plătită de cumpărători pentru motorizare
Euro 5, iar vehicolul era în realitate de categorie Euro 4. Diferenţa de bani
va fi recuperată în instanţă de la compania producătoare, fără ca proprietarii
să mai scoată bani din buzunar, a explicat ministrul mediului, Graţiela
Gavrilescu: Românii care au fost de bună-credinţă şi şi-au cumpărat la
un preţ destul de mare o marcă Volkswagen bineînţeles că nu vor plăti această
diferenţă de taxă de mediu pentru că ei nu erau în cunoştinţă de cauză. Statul
român o să-şi recupereze prejudiciul, dând în judecată firma Volkswagen. Noi
trebuie să ne recuperăm clar prejudiciul, taxa de mediu pe care trebuia să o
încasăm la momentul T0 în anul în care a început să se distribuie şi au intrat
în fabricaţie autovehiculele Euro 5. O să calculăm şi nişte penalităţi.
În Germania, poliţia a efectuat percheziţii la sediul central al firmei, în
cadrul anchetei privind falsificarea testelor de noxe pentru milioane de maşini
fabricate de cel mare mare constructor german. Scopul a fost ridicarea de
documente şi suport informatic care ar putea ajuta la identificarea angajaţilor
implicaţi în scandal. La Washington, şeful diviziei americane a companiei
Volkswagen a fost audiat în Congres, unde a exprimat scuze pentru cele
întâmplate. Michael Horn: Doresc să
prezint scuze sincere pentru faptul că Volkswagen a folosit un program software
pentru a trece testele regulamentare de emisii. Aceste fapte, sunt perfect de
acord, sunt profund îngrijorătoare. Nu aş fi crezut că aşa ceva ar fi posibil
în Grupul Volkswagen. Am înşelat încrederea clienţilor, dealer-ilor şi
angajaţilor noştri, a publicului şi autorităţilor.
Şeful Volkswagen
din Statele Unite a declarat că nu a avut nici cea mai mică bănuială despre
înşelăciune. Potrivit acestuia, instalarea programului de trucare a testului de
noxe pe maşini nu a fost făcută în urma unei decizii a conducerii companiei, ci
a fost acţiunea câtorva ingineri. Tentativa de a trişa nu va scăpa nepedepsită.
Există, însă, daune ce riscă să nu fie recuperate vreodată; ele privesc
credibilitatea şi imaginea, iar costul lor ar putea să fie suportat, în solidar,
de toate companiile germane.