România şi scandalul Volkswagen
Autorităţile de la Bucureşti analizează implicaţiile pentru România ale scandalului internaţional provocat de concernul german Volkswagen.
Roxana Vasile, 02.10.2015, 13:31
Uniunea Europeană aşteaptă
rezultatele investigaţiilor pe care statele membre le vor face în cazul
autoturismelor cu motoare diesel pe care grupul german Volkswagen a recunoscut
că le-a trucat printr-un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare.
Pentru moment, în România se ştie că autorităţile au
eliberat cărţi de identitate pentru 105
mii de autovehicule ale grupului Volkswagen- noi sau la mâna a
doua, purtând marca Volkswagen, Skoda,
Audi şi Seat. Potrivit şefului Departamentului Poluare şi Consultanţă Tehnică din
cadrul Registrului Auto Român, Şerban Dobre, nu există, însă, date concrete
privind numărul de autovehicule al căror soft permite manipularea testelor de
emisii. Informaţii precise sunt aşteptate din partea Autorităţii de omologare
germane. Şerban Dobre: Autoritatea
din Germania va cunoaşte numărul complet al vehiculelor implicate şi sigur că
va exista o bază de date pe care am putea s-o accesăm şi să vedem care dintre
vehiculele respective sunt în ţară la noi şi care trebuie să fie rechemate în
service-urile producătorilor.
Proprietarii vor fi
rechemaţi în service după ce Volkswagen va transmite un plan de măsuri pentru
remedierea problemelor. Ministrul transporturilor, Iulian Matache, a detaliat
paşii care vor fi urmaţi: După primirea calendarului şi
a planului de măsuri, Registrul Auto Român va comunica reprezentantului din România
al grupului Volkswagen toate datele pentru autovehiculele înmatriculate cu
statut de autovehicul utilizat pentru a fi rechemate alături de cele noi la reţeaua
de service din România grupului Volkswagen. De asemenea, RAR va urmări
implementarea corespunzătoare a calendarului de remediere.
Proprietarii maşinilor care vor fi
rechemate în service nu vor suporta costurile intervenţiei şi nici diferenţe
ale taxei de mediu, dar Administraţia Fondului pentru Mediu va cere daune
producătorului pentru că a comunicat valori false de poluare. Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu: Fiecare dintre cei care au cumpărat astfel de maşini a fost
de bună-credinţă. Deci atât timp cât a plătit o marcă şi a dorit să-şi achiziţioneze
o maşină Euro 5 nu consider că este normal ca persoana respectivă să fie din
nou plătitoare a unei noi taxe de mediu. Bineînţeles că statul român, prin
Administraţia Fondului de Mediu, o să se îndrepte, împotriva producătorului sau
reprezentantului Volkswagen România.
O altă măsură a autorităţilor din
România a fost oprirea temporară de la înmatriculare a 300 de automobile
Volkswagen Euro 5 aflate pe stoc la reprezentanţe. De asemenea, dealerii auto
ar putea fi acuzaţi de practici comerciale incorecte şi dezinformarea clienţilor,
iar amenda este cuprinsă între 20 de mii şi 100 de mii de lei (echivalentul a 5
mii până la 25 mii de euro).