Industria auto şi cazul Volkswagen
Izbucnit în Statele Unite, scandalul Volkswagen afectează şi Europa.
Roxana Vasile, 25.09.2015, 13:10
Scandalul
răsunător generat de gigantul Volkswagen are efect de domino. După declanşarea
lui, vinerea trecută, în Statele Unite ale Americii, Comisia Europeană şi-a
manifestat dorinţa, la acest sfârşit de săptămână, ca toate statele membre ale
Uniunii să investigheze câte maşini cu motoare diesel folosesc mecanisme ce
păcălesc testele de emisii poluante. Aceasta în contextul în care compania
germană a recunoscut că a instalat pe milioane de automobile livrate în Statele
Unite un soft prin care autorităţile erau induse în eroare în privinţa
emisiilor de gaze.
Ultimele date arată că astfel de maşini au fost vândute şi în
Uniunea Europeană. Or, la Bruxelles, toleranţa este ‘zero’ privind
frauda şi aplicarea normelor comunitare în materie de mediu. De aceea, Comisia a invitat autorităţile
naţionale să analizeze standardele de fabricaţie ale maşinilor produse de
Volkswagen şi vândute în Europa şi să se asigure că nivelurile de
emisie de poluanţi atmosferici ale Uniunii Europene sunt scrupulos respectate.
Apoi, în zilele următoare, această problemă va fi discutată în detaliu cu
autorităţile naţionale de omologare.
Pentru moment, România nu a primit nicio
solicitare de teste suplimentare pentru autovehiculele Volkswagen- a declarat, joi, pentru Radio România,
directorul tehnic al Registrului Auto Român, Cristian Bucur. El a explicat cum
de a fost posibilă apariţia testelor falsificate în Statele Unite, dar şi în ce
condiţii se vor face verificări în ţara noastră. Cristian Bucur: Deocamdată, nu vor exista. Numai dacă vom fi solicitaţi de către
autoritatea din Germania, care a acordat omologarea iniţială pentru aceste
vehicule. În Statele Unite este un principiu al autocertificării. Asta înseamnă
că este suficient ca un anumit producător să dea o declaraţie, conform căreia
vehiculul, produsul lui, respectă toate cerinţele aplicabile, inclusiv cele de
poluare şi, pe baza acestei declaraţii, el primeşte permisiunea de
comercializare.
Deocamdată, nici măcar reprezentanţii grupului Volkswagen
din România nu pot spune cu exactitate în cazul câtor maşini au fost instalate
programe pentru a părea cât mai puţin poluante. Chiar şi aşa, românii nu
renunţă prea uşor la pasiunea lor pentru maşinile germane.
Potrivit
statisticilor oficiale, în România sunt înmatriculate aproape 700.000 de
autoturisme Volkswagen, iar două din trei au motoare pe motorină. Românii au
cumpărat, anul trecut, peste 6.500 de automobile noi produse sub această marcă
şi de 10 ori mai multe maşini la mâna a doua. De altfel, cea mai vândută maşină
la mâna a doua este Volkswagen Golf, cu motor diesel.
Între timp, în Germania,
scandalul trucării emisiilor zguduie scena politică şi mediul de afaceri.
Această cea mai gravă criză din istoria de 78 de ani a companiei – avertizează
analiştii – ar putea deveni cea mai mare ameninţare pentru principala economie
europeană. Mai mare chiar decât criza datoriilor din Grecia!