Seceta afectează economia românească
Seceta din ultimul timp a afectat aproape toate regiunile ţării şi le-a provocat fermierilor români pagube de peste două miliarde de euro.
Mihai Pelin, 13.08.2015, 13:15
Seceta care afectează de mai bine de două luni aproape toată România
provoacă mari neplăcerifermierilor. Canicula şi lipsa ploilor au
determinat menţinerea unui nivel extrem de scăzut al rezervei de apă în sol pe
majoritatea suprafeţelor, proces cu repercusiuni serioase asupra principalelor
culturi agricole. Porumbul
este cel mai grav afectat, însă seceta a adus prejudicii şi altor culturi
precum cele de soia, grâu, rapiţă, floarea-soarelui, dar şi legumelor.
Sistemul de
irigaţii este distrus în proporţie de 90%, astfel că, în prezent, sunt
irigabile doar 300.000 de hectare, faţă de 3,3 milioane de hectare câte erau în 1989. În plus, mii de gospodării au rămas fără apă în fântâni. În consecinţă, fermierii români estimează
pierderile la peste 2 miliarde de euro, sumă care ar putea
creşte, dacă temperaturile se menţin ridicate şi nu vor exista precipitaţii.O consecinţă imediată va fi majorarea preţurilor la fructe, legume şi
cereale – avertizează
ei. Seceta a afectat şi traficul navelor pe Dunăre,
care se desfăşoară cu dificultate. Apa a scăzut îngrijorător de mult şi
navigaţia a fost restricţionată.
La Galaţi, nivelul fluviului a ajuns la
aproximativ un metru, faţă de 3,5 metri cât măsoară, de regulă, în această
perioadă a anului, iar insulele de nisip apărute în mijlocul apelor cresc
riscul apariţiei unor accidente. Transportatorii maritimi sunt obligaţi să
reducă mult viteza de deplasare, mai ales în punctele critice. Apoi, din
cauza îngustării căii de navigaţie, pe unele segmente, navele sunt nevoite să
aştepte la rând pentru a traversa zona. Cele mai mari probleme se înregistrează pe segmentul Zimnicea-Belene aflat
sub administrarea autorităţilor bulgare.
Directorul Administraţiei Porturilor
Dunării Maritime Galaţi, Marius Luigi Giubrei, explică în ce fel sunt afectaţi
transportatorii pe Dunărea fluvială: Navele care transportă
mărfuri dinspre Constanţa către Serbia, Austria sau chiar şi România, zona de
sus, sunt afectate de scăderea bruscă a Dunării. Ei nu mai pot încărca
unităţile de transport la capacitatea normală a acestora, ci trebuie încărcate
la o capacitate mai mică.
În plus, vasele cu pescaje mari transferă o
parte din marfă pe ambarcaţiuni mai mici, pentru a putea traversa zonele cu
adâncime scăzută.
Din aceeaşi cauză, probleme s-au înregistrat şi
în sudul Germaniei, unde navigaţia pe Dunăre a
fost blocată, miercuri, după ce o navă cargo românească a eşuat. De altfel,
foarte multe nave sunt blocate pe întreaga Dunăre, rută importantă de transport pentru
produsele petroliere şi cereale din estul spre vestul Europei. Situaţia nu se va îmbunătăţi în perioada următoare,
întrucât prognoza hidrologilor indică o scădere continuă a nivelului Dunării pentru
încă cel puţin o săptămână.