Starea infrastructurii româneşti
Mii de salariaţi de la Dacia Ranault au protestat, joi, împotriva politicii guvernului de la Bucureşti, acuzat că a întârziat construcţia autostrăzii Piteşti-Sibiu, cu posibile consecinţe asupra păstrării locurilor de muncă.
Valentin Țigău, 17.04.2015, 12:55
Salariaţii de la Dacia-Mioveni, cea mai mare uzină a grupului Renault care fabrică, anual, 350 de mii de automobile, au ieşit, joi, în stradă, pentru a-şi exprima îngrijorarea privind posibila pierdere a locurilor de muncă. Fabricantul francez a anunţat, recent, că înregistrează pierderi din cauza infrastructurii româneşti de transport deficitare şi că, în 2020, va lua o decizie crucială dacă autostrada Sibiu-Piteşti nu va fi terminată. Lipsa unei infrastructuri rutiere bune în România a fost, până acum, motiv de nemulţumire şi pentru reprezentanţii Ford, care fabrică automobile la Craiova.
Cei 8000 de protestatari de la Dacia au solicitat autorităţilor să-şi onoreze promisiunea privind construirea autostrăzii iar vicepreşedintele Sindicatului Dacia, Ion Iordache, a precizat că acţiunile sindicale s-ar putea radicaliza. Ion Iordache: ‘Scopul principal de care ne legăm vital viitorul este autostrada Piteşti-Sibiu. Am constatat, de-a lungul timpului, că suntem minţiţi de guvernul acesta şi de alte guverne, permanent, că se face această autostradă. Deja, Renault a anunţat că, în 2020, îşi va retrage interesul de la Dacia şi va fi prea târziu pentru noi să mai manifestăm.’
Pe de altă parte, Blocul Naţional Sindical a cerut, joi, guvernului să organizeze o dezbatere care să ducă la adoptarea, în regim de urgenţă, a Master Planului General de Transport, în care să fie incluse, fără echivoc, soluţiile politice, strategice şi financiare pentru consolidarea unei infrastructuri de transport moderne, atât de necesară României.
Premierul social-democrat, Victor Ponta, a făcut apel la încetarea protestelor şi a susţinut că ele îi pot face pe proprietarii fabricii să-şi mute producţia în altă ţară. Victor Ponta: ’Dacă o mai ţin în mitinguri, o să se mute producţia în Maroc. Eu ştiu foarte bine care este nivelul de salarizare la Dacia, ştiu foarte bine câte proiecte am sprijinit cu ajutor de stat şi fac un apel la raţiune din partea liderilor de sindicat. Nu uitaţi că Dacia are o variantă şi eu nu vreau să îi văd, din cauza grevelor şi sindicatelor, că se mută în altă parte. Haideţi să fim toţi raţionali şi o să fie bine.’
În schimb, copreşedintele PNL, in opozitie, Alina Gorghiu l-a acuzat pe Victor Ponta de reducerea drastică a investiţiilor, pentru a obţine un excedent bugetar.
Între timp, Ministerul Transporturilor a anunţat că, după o serie de observaţii ale Comisiei Europene, autostrada cu o lungime de 120 km şi un cost estimat de 1,6 miliarde de euro a intrat în Master Planul General de Transport al Romaniei pe primul loc şi are şanse reale de a fi terminată în 2020.