Diplomaţia şi românii de peste hotare
Ministerul Afacerilor Externe a lansat un nou sistem informatic consular care vine în sprijinul cetăţenilor români aflaţi în străinătate.
Corina Cristea, 07.10.2014, 13:26
Catalogat drept revoluţionar şi privit cu mare entuziasm de autorităţile române, noul proiect consular lansat de Ministerul de Externe de la Bucureşti se adresează cetăţenilor români aflaţi în străinătate, simplificând procedura de eliberare a unor documente. Proiectul se numeşte „Sistemul informatic pentru managementul integrat al Serviciilor pentru cetăţeni”, va fi pus la punct într-un an şi jumătate şi va costa 31 de milioane de lei( circa 7 milioane de euro). Finanţarea va fi făcută prin Fondul European de Dezvoltare Regională, în proporţie de aproape 83%, restul fiind asigurat de la bugetul de stat.
Bogdan Stănescu, director general al Departamentului Consular din cadrul Minsiterului Afacerilor Externe, explică:“Lansarea acestui sistem reprezintă, practic, lansarea ultimei componente a sistemului informatic integrat consular denumit de noi generic E-Cons, pe care l-am gândit sub deviza “consulatatul mai aproape de casa ta”. Acest sistem informatic integrat va automatiza peste 95% din serviciile consulare şi va aduce un beneficiu şi un plus atât cetăţeanului român, cât şi lucrătorului consular. Prin intermediul său, vom informatiza celelalte servicii consulare care la ora actuală se execută manual, şi aici mă refer la activitatea notarială, cât şi la activitatea de stare civilă, care ocupă o pondere foarte importantă în totalul serviciilor consulare prestate de MAE prin reprezentanţele sale diplomatice.”
Cetăţenii vor putea solicita electronic documentul necesar şi se vor putea programa pentru o dată anume, când se vor prezenta la misiunile consulare ale României în străinatate, unde li se va înmâna documentul. Sistemul va elimina numeroasele vizite pe care cetăţenii le fac în prezent la serviciile consulare până la obţinerea unui document. În acelaşi timp, va fi redusă birocraţia şi le va fi uşurată munca lucrătorilor consulari.
Referindu-se la beneficiile pentru reprezentanţa consulară, Bogdan Stănescu a mai amintit: “Uniformizarea şi, implicit, standardizarea serviciilor consulare. Vom putea avea un control strict şi în timp real la toate serviciile consulare care vor fi efectuate. În acest sens, menţionez faptul că la nivelul departamentului a fost creat un centru de monitorizare prin intermediul căruia, la momentul când toate componentele vor deveni operaţionale, vom putea afla în orice secundă orice serviciu consular pe care l-a prestat orice lucrător consular.”
Potrivit Ministerului de Externe, campania de modernizare şi adaptare a instrumentelor consulare are loc în condiţiile în care aproape 20% din populaţia României şi-a stabilit reşedinţa în afara graniţelor ţării.