Tensiuni sociale la CFR Marfă
Rămasă în portofoliul statului român după tentativa eşuată de privatizare de anul trecut, CFR Marfă continuă să fie o companie în jurul căreia roiesc nemuţumirile.
Florentin Căpitănescu, 16.04.2014, 11:58
Federaţiile sindicale din transporturile feroviare de stat din România ameninţă că ar putea declanşa conflictul colectiv de muncă începând cu 23 aprilie, dacă, până atunci, nu vor fi încheiate noile contracte colective de muncă.
Liderii sindicali susţin că actualele contracte expiră pe 19 aprilie, iar nesemnarea unora noi ar putea duce la disponibilizarea a 2.500 de salariaţi de la CFR Marfă. În plus, sindicaliştii reclamă condiţiile tot mai precare de muncă, salariile prea mici şi pierderea, în ultimii trei ani, a dreptului la un număr de călătorii gratuite cu trenul. Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei Naţionale Mişcare-Comercial: ”Ceferistul, după 150 de ani, din moşi-strămoşi, a avut acest drept de a călători, aşa cum este în toată Europa, şi am dat şi exemple. La calea ferată nu se mai poate călători cu trenul, în speţă salariaţii şi membrii acestora de familie”.
Nemulţumirile angajaţilor, exprimate de o bună bucată de vreme, vor face obiectul unor negocieri între liderii sindicali şi ministrul trasporturilor, Dan Şova. Chiar şi aşa, sindicaliştii nu debordează de optimism, în condiţiile în care, spun ei, întâlnirile din anii trecuţi au fost urmate, în genere, de promisiuni neonorate. Discuţiile au loc şi în contextul în care, săptămâna trecută, administraţia CFR Marfă a notificat sindicatele asupra intenţiei de a concedia aproape 2.300 de angajaţi, în urma reducerii fondului de salarii, prevăzută în bugetul pe acest an.
Concedierile colective, a precizat conducerea CFR Marfă, se vor face în perioada iunie – septembrie 2014, iar persoanele disponibilizate vor beneficia de ajutor de şomaj şi de un venit de completare, în funcţie de vechime.
Concedierile, comentează analiştii economici, sunt urmarea firească a anilor de management defectuos căruia i-a căzut victimă CFR Marfă. Cândva o companie prosperă, ce controla autoritar transportul feroviar de mărfuri, CFR Marfă se zbate, acum, să supravieţuiască, pe o piaţa guvernată, susţin analiştii, de concurenţa neloială. Ca dovadă, patronul companiei Grupul Feroviar Român (GFR), cea care a intenţionat să preia CFR Marfă, este arestat, într-un dosar în care este acuzat că a oferit mită pentru a câştiga facil un contract, chiar în dauna CFR Marfă.
De altfel, de-a lungul anilor, presa scrisă a atras atenţia că ascensiunea fulminantă a GFR are în spate practici neortodoxe, cum ar fi racolarea de angajaţi, de la simpli salariaţi până la directori, sau preluarea, în condiţii suspecte, de material rulant. Toate, de la concurentul său direct, CFR Marfă.