Modificări la legea educaţiei
Legea educaţiei a fost modificată de guvernul de la Bucureşti. Schimbările au fost făcute pentru a le permite profesorilor titularizabili din ultimii şase ani să ocupe un post pe perioadă nedeterminată.
Mihai Pelin, 10.04.2014, 12:57
Considerată prioritară, cel puţin la nivel declarativ, alături de Sănătate, de actuala guvernare din România, Educaţia continuă să se afle într-o continuă schimbare. În ultimii 25 de ani, fiecare Executiv a încercat să aducă îmbunătăţiri acestui sistem fără o viziune clară pe termen mediu sau lung şi să ascundă sărăcia lucie care-l caracterizează.
Recent, legea educaţiei a fost modificată din nou de guvern, printr-o ordonanţă de urgenţă, conform solicitării Curţii Constituţionale,astfel încât examenul de titularizare să poată avea loc pentru peste trei mii de profesori. Premierul Victor Ponta: “Avem o ordonanţă de urgenţă, în baza unei decizii a Curţii Constituţionale, în aşa fel încât 3242 de profesori să poată să dea examenul de titularizare, altfel nu puteau. Putem să le spunem oamenilor că am rezolvat această problema şi ei pot să dea examenele de titularizare.”
Schimbările, care se aplică imediat, au fost făcute pentru a le permite profesorilor titularizabili din ultimii ani să ocupe un post pe perioadă nedeterminată. Astfel, toate cadrele didactice promovate cu minimum 7 la concursurile de titularizare din învăţământul preuniversitar, în ultimii şase ani şi care sunt angajate deja pe baza unui contract individual de muncă pe perioadă determinată, pot fi repartizate pe perioadă nedeterminată în unităţile de învăţământ unde predau. Decizia se ia în urma unei sedinţe a inspectoratului scolar judeţean şi numai dacă catedra este vacantă.
Totodată, este definit şi conceptul de „viabilitate a unui post”. Aceasta presupune existenţa postului pe durata unui nivel de învăţământ, respectiv de patru ani. Existenţa şi necesitatea lor se stabileşte de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, în funcţie de planurile-cadru în vigoare şi de alte variabile specifice judeţului sau municipiului din care face parte unitatea, explică Ministerul Educaţiei. Actualele modificări aduse Legii Educaţiei intervin în urma reclamaţiei făcute de un cadru didactic la Curtea Constituţională. Potrivit reclamantului, conţinutul vechiului Articol 253 din Legea educaţiei, referitor la titularizare, permitea titularizarea cadrelor didactice preferenţial, pe baza relaţiilor.
Deşi autorităţile de la Bucureşti susţin că învăţământul este prioritate naţională, realitatea este alta. România se află pe unul din ultimele locuri între statele UE in privinta alocării resurselor de la buget.
În 2011 educaţia primea 2,7% din PIB, în 2012 aproape 3%, în timp ce anul trecut a urcat la 3,2%. Pentru comparaţie, în 2011, ţările care au alocat cel mai mare procent din PIB educaţiei au fost Islanda (7,9%), Danemarca (7,8%) şi Cipru (7,2%).