Codul rutier – în dezbatere
În România, proiectul noului Cod rutier a fost schimbat de mai multe ori şi a stârnit discuţii inclusiv în cadrul USL de la guvernare. Cei mai nemultumiţi sunt transportatorii, care susţin că ar fi discutat un alt proiect cu autorităţile şi că normele sun
Corina Cristea, 03.10.2013, 13:15
În încercarea de a reduce numărul victimelor – în 2012, în România, la fiecare patru ore o persoană a murit în urma unui accident de circulaţie – decidenţii au decis să ia măsuri drastice.
Contestat vehement de transportatori şi de conducătorii auto în general, noul Cod rutier mai rămâne, însă, încă o săptămână în dezbatere publică. Aceasta deşi, în ultimele trei săptămâni, proiectul a fost modificat de mai multe ori, iar pentru operativitate ministrul de Interne, liberalul Radu Stroe, a insistat pentru promovarea noii legi prin ordonanţă de urgenţă. Aceasta procedură ar echivala, însă, cu intrarea imediată în vigoare a prevederilor, spre deosebire de varianta dezbaterii în parlament, dorită de parlamentarii PSD, aflaţi la putere, şi de cei ai PDL, din opoziţie.
În forma actuală, noul Cod rutier prevede, în funcţie de infracţiune, amenzi care pot ajunge şi la 9.600 de lei (circa 2100 de euro) şi suspendarea pentru doi ani a permisului de conducere.
Radu Stroe: Într-adevăr, există această sancţiune mai aspră, la doi ani, pentru consumul de alcool, pentru depăşirea vitezei cu peste 60 de kilometri la oră, pentru circulaţia pe contrasens, pentru trecerea la nivel de cale ferată şi pentru, evident, conducerea fără carnet”.
Dacă nu se respectă culoarea roşie a semaforului, sancţiunile sunt graduale, în funcţie de gravitatea consecinţelor, spune textul de lege, începând cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile şi de la şase la opt puncte amendă. În forma revizuită a proiectului, când un accident rutier provocat de neoprirea la trecerea de cale ferată cu barierele coborâte sau în curs de coborâre nu se soldează cu victime, ci doar cu pagube materiale, sunt prevăzute între 51 şi 200 de puncte amendă, plus suspendarea permisului pentru un an. Şi consumul de alcool înainte de urcarea la volan atrage după sine, la prima abatere, suspendarea permisului pentru şase luni şi de la 21 la 50 de puncte amendă. Iar depăşirea cu peste 60 de kilometri la oră a vitezei maxime admise îl va transforma pe şofer în pieton pentru jumătate de an, acesta primind şi o amendă între 21 şi 50 de puncte.
Premierul Victor Ponta, care s-a pronunţat pentru cât mai multă siguranţă pe drumurile publice, i-a cerut ministrului de Interne să introducă în Codul rutier şi alte modificări decât cele legate de amenzi, precum asigurări că autorul unui accident grav nu va rămâne în posesia permisului până la o decizie definitivă a instanţei, spunând că altfel nu va accepta proiectul. Primul-ministru vrea şi ca modul în care autorităţile locale vor comunica cu reprezentanţii poliţiei pentru încasarea sumelor provenite din amenzi să fie detaliat.