Ce aduce noul an şcolar
Pentru 3,2 milioane de copii şi adolescenţi din România a început un nou an şcolar. Un an şcolar care aduce şi el modificări, aşa cum s-a întâmplat şi cu precedenţii, marcaţi de o continuă încercare de reformare în căutarea formulei optime.
Corina Cristea, 16.09.2013, 11:41
Pentru 3,2 milioane de copii şi adolescenţi din România a început un nou an şcolar. Un an şcolar care aduce şi el modificări, aşa cum s-a întâmplat şi cu precedenţii, marcaţi de o continuă încercare de reformare în căutarea formulei optime.
Cea mai importantă modificare pusă în practică de acum este schimbarea modului în care se va calcula media de admitere la liceu. Astfel, media celor patru ani de gimnaziu va conta la admiterea în liceu în proporţie de 25% şi nu de 50% ca până acum. Constatarea că există diferenţe notabile între mediile mai mari obţinute de elevi în şcoală pe parcursul gimnaziului şi mediile mai mici de la evaluarea naţională este cea care a condus la luarea acestei decizii, spun decidenţii
O altă noutate este extinderea evaluărilor şi la clasele a doua, a patra şi a şasea. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, explică: Vom putea afla cu mulţi ani înainte şi nu la sfârşitul clasei a opta că un elev are deficienţe în utilizarea numerelor sau la limba română şi, putem, în funcţie de aceste informaţii, să facem corecturile necesare.”
Altfel spus, evaluările vor constitui radiografii ale sistemului educaţional românesc şi ale competenţelor dobândite de elevi pe parcursul anilor de studii.
În ceea ce priveşte reforma manualelor şcolare, schimbările se vor face treptat, aceasta presupunând atât actualizarea conţinutului, cât şi introducerea manualelor digitale.
Potrivit Ministerului Educaţiei, calendarul stabilit este respectat la această dată, primele manuale digitale urmând să apară la sfârşitul anului şcolar 2013-2014. Remus Pricopie a precizat că nu se va renunţa la formatul pe hârtie, ci se va adăuga componenta digitală. În cursul acestei luni vor fi lansate în dezbatere publică metodologia de elaborare a manualelor pentru clasele I şi a II -a, calendarul acestora, dar şi modul de implementare a manualelor digitale. În vederea accesării acestor manuale digitale, ministrul Educaţiei a declarat pentru Radio România că procesul de conectare a şcolilor la internet va continua în cursul acestui an.
Remus Pricopie: Sperăm ca până la sfârşitul anului să finalizăm procedura de selecţie şi apoi să înceapă implementarea proiectului propriu-zis. Aceasta înseamnă conectarea a peste 2.500 de şcoli la internet de bandă largă.”
La capitolul bile negre şi în acest an rămân infrastructura deficitară şi lipsa avizelor sanitare, în special în mediul rural, în zonele unde nu există canalizare şi apă curentă. Totuşi, procentul acestora a scăzut cu 5% faţă de anii precedenţi, relevă statisticile.