CFR Marfă, de la privatizare la politică
Procesul de privatizare a CFR Marfă s-a derulat, în permanenţă, la limita eşecului din cauza interesului scăzut al investitorilor.
Roxana Vasile, 26.07.2013, 11:30
Privatizarea CFR Marfă – un joc politic, în care este pasat cartoful fierbinte. In aceşti termeni descrie presa de la Bucureşti noul episod al foiletonului care are în prim-plan, de ceva vreme, sus-numita companie publică. “Hoţii“, “La închisoare”, Unitate” – sunt câteva din sloganurile pe care circa 2.500 de angajaţi ai Căilor Ferate Române le-au scandat în faţa ministerului transporturilor şi a sediului guvernului, protestând, astfel, împotriva privatizării CFR Marfă, al cărei contract nu a fost, încă, semnat.
Disponibilizarile… se aude de un numar undeva la 2.500 de salariati din toate unitatile Caii Ferate. Asta ar fi o cauza – cea mai importanta. Deci nu neaparat pentru bani, cu toate ca si cu banii stam foarte prost, sunt niste salarii mizerabile. Nu ni s-au indexat salariile în functie de salariul minim pe economie, care a crescut, iar noi, procentual, nu am mai câstigat nimic de ani de zile. Sunt aproape cinci ani de zile de când nu am vazut o majorare, la niciun fel de functie”.
Oamenii mai acuză autorităţile şi că, în loc să încerce să salveze economia românească, nu fac decât să se supună orbeşte ordinelor Fondului Monetar Internaţional, privatizarea CFR Marfă numărându-se printre angajamentele pe care România şi le-a luat faţă de FMI şi Uniunea Europeană în cadrul unui acord încheiat în 2011.
Miercuri, guvernul a aprobat vânzarea companiei Grupului feroviar român, declarat, luna trecută, câştigător al licitaţiei. Grupul ar pune mâna pe un parc imobiliar important şi ar trebui să gestioneze circa 9 mii de angajaţi, după ce va fi plătit circa 200 de milioane de euro în schimbul a 51% din acţiuni.
In sfera politicului, premierul socialist Victor Ponta susţine că, dată fiind importanţa ei, privatizarea trebuie avizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, al cărui şef este adversarul său politic, de centru-dreapta, preşedintele Traian Băsescu. Administraţia Prezidenţială spune că nici vorbă de aşa ceva, pentru că CSAT nu are în atribuţii avizarea de privatizări. Reacţia lui Victor Ponta nu a întârziat: Daca n-are competente CSAT-ul, dar a avizat de trei ori pâna acuma, înseamna ca de trei ori a acţionat ilegal. Dacă chiar n-are domnul preşedinte nicio atribuţie despre CFR, atunci, aşa, pe româneste, să tacă din gură. Dacă are şi ştie ceva, este cel mai bun cadru, oficial instituţional, să ne spună, să nu ne lase să facem vreo greşeală.
Ce se va întâmpla, dacă Consiliul Suprem de Apărare a Ţării nu va aviza privatizarea? Potrivit şefului executivului, ea nu va fi făcută, planul B fiind un management privat, restructurarea companiei si încercarea de a o aduce acolo unde era în 2008, adică pe profit.
In tot acest timp, câştigătorul licitaţiei, Grupul Feroviar Român, aşteaptă să semneze contractul şi declară că nu este interesat de jocul ia tu mingea, dă-mi tu mingea“ al politicienilor.