Dialog cu diaspora pe teme consulare 2018 UPDATE
Reuniune regională consulară la Roma: Campania MAE Dialog cu diaspora pe teme consulare 2018
România Internațional, 19.05.2018, 17:01
În marja celei de-a doua reuniuni regionale consulare din cadrul campaniei Dialog cu diaspora pe teme consulare 2018, care se desfășoară la Roma, au avut loc astăzi, 19 mai 2018, întâlniri ale reprezentanților din centrala Ministerului Afacerilor Externe, cu membri ai comunității românești din Republica Italiană, precum și cu diplomații cu atribuții consulare acreditați pe teritoriul acestui stat.
Au fost prezentate cele mai noi informații privind serviciile consulare oferite cetățenilor români din străinătate: platforma electronică de servicii consulare E-Cons, serviciile de atenționare prin SMS, aplicația pentru telefoane inteligente Călătorește în siguranță, precum și campaniile publice de informare cu privire la situațiile de risc la care pot fi expuși cetățenii români în străinătate.
De asemenea, au fost prezentate demersurile de modernizare și informatizare a rețelei consulare române prin implementarea Sistemului Informatic Consular E-Cons, lansat public sub deviza Consulatul, mai aproape de casa ta, împreună cu toate subsistemele componente (E-Viza, E-Pass, Sistemul Național de Informații privind Vizele, Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate – modulele de Call-Center și Mail-Center, Sistemul Informatic pentru Managementul Integrat al Serviciilor pentru Cetățeni).
În acest context, a fost subliniată importanța informării corecte și în timp real a cetățenilor români care beneficiază de noile platforme pentru servicii consulare, iar membrii comunității prezenți la reuniune au fost încurajați să valorifice avantajele acestor sisteme și să disemineze informațiile primite în rândul comunităților românești locale.
Directorul general al Departamentului Consular, Bogdan Stănescu, a evidențiat utilitatea serviciului de atenționare prin mesaje tip SMS – Un SMS îți poate salva viața, a aplicației pentru telefoane inteligente Călătorește în siguranță, a sistemului de atenționare prin SMS a cetățenilor români cărora le expiră pașapoartele simple electronice, implementat în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Interne, precum și a informațiilor cu privire la situațiile de risc la care pot fi expuși cetățenii români în străinătate. În acest context, a fost prezentată și activitatea Celulei de Criză a Ministerului Afacerilor Externe, a cărei utilitate în situații de urgență a fost dovedită în repetate rânduri.
Reuniunea s-a încheiat cu o sesiune de întrebări și răspunsuri legate de activitatea consulară, prilej cu care membrii comunității românești din Italia au purtat un dialog aplicat și deschis cu reprezentanții MAE, atât despre serviciile consulare, cât și despre alte teme de interes pentru românii din afara țării.
Reamintim că la cea de-a doua reuniune regională consulară participă reprezentanții misiunilor diplomatice și ai oficiilor consulare române din: Republica Italiană (Roma, Milano, Torino, Bologna, Trieste, Bari, Catania), Regatul Spaniei (Madrid, Barcelona, Sevilla, Bilbao, Zaragoza, Castellon de la Plana, Ciudad Real, Almeria), Republica Elenă (Atena, Salonic), Republica Bulgară (Sofia), Republica Serbia (Belgrad, Vârșeț, Zajecar), Republica Croația (Zagreb), Republica Slovenia (Ljubljana), Republica Slovacă (Bratislava), Republica Cipru (Nicosia), Republica Cehă (Praga), Republica Macedonia (Skopje), Bosnia-Herțegovina (Sarajevo), Confederația Elvețiană (Berna), Republica Albania (Tirana), Muntenegru (Podgorica) și Israel (Tel Aviv).
Sesiunea de lucru din 18 mai 2018, condusă de secretarul general al MAE, Cosmin Dinescu, și directorul general al Departamentului Consular, Bogdan Stănescu, a cuprins paneluri de discuții privind problematica specifică activității consulare, cu precădere gestionarea situațiilor deosebite care determină activarea Celulei de Criză a MAE, precum și utilizarea în cadrul procedurilor consulare a sistemelor informatice componente ale platformei integrate E-Cons, care deservește în prezent întreaga rețea consulară a MAE.
De asemenea, în cadrul reuniunii, diplomații cu atribuții consulare au analizat rezultatele obținute până în prezent de la implementarea și operaționalizarea ultimelor sisteme informatice consulare, componente ale platformei integrate E-Cons, accesibile la adresele www.econsulat.ro și www.informatiiconsulare.ro.
Dialogul cu reprezentanții consulari constituie un demers extrem de util pentru instituirea unor practici unitare în activitatea de profil, iar uniformizarea serviciilor specifice la nivelul rețelei consulare definește o preocupare permanentă a Departamentului Consular din cadrul MAE, subsumată obiectivului de adaptare continuă a activității consulare la standardele și exigențele europene în domeniu.