Românii vor să mănânce bio, dar foarte puțini știu ce înseamnă
Când vorbim de mâncare bio sau ecologică, avem impresia că știm despre ce este vorba. Lucrurile, în percepția majorității românilor, nu sunt deloc clare și nici corecte, conform unui studiu World Vision România, după cum ne-a declarat, Crenguța Bărbosu, manager de proiect.
Ștefan Rancu, 05.07.2019, 10:17
Când vorbim de mâncare bio sau ecologică, avem impresia că știm despre ce este vorba. Lucrurile, în percepția majorității românilor, nu sunt deloc clare și nici corecte, conform unui studiu World Vision România, după cum ne-a declarat, Crenguța Bărbosu, manager de proiect.
Trei sferturi dintre români înțeleg prin agricultura bio/ecologică produsele sănătoase, fără aditivi sau chimicale. Chiar mai mulți dintre cei chestionați, 77,79%, spun că ei cumpără produse bio/ecologice, fără a ști, de fapt, dacă acestea sunt certificate ca atare, conform unui studiu online realizat de iVox în luna martie, la comanda World Vision România, în cadrul campaniei #GoodFoodForAll, Make Europe Sustainable for All derulat de Comisia Europeană pentru promovarea obiectivelor de dezvoltare durabilă din cadrul Agendei 2030.
Crenguța Bărbosu, manager de proiect World Vision România, ne-a declarat: Probabil că și prețul este un mit. Avem impresia că dacă un produs este ecologic, el trebuie, neapărat, să fie de două-trei ori mai scump. Or, în realitate, agricultura ecologică nu este cea rudimentară, făcută cu plugul cu boi, ci agricultura ecologică se pretează la tehnologii moderne care conduc la producții mai mari, randamente mai bune, implicit la prețuri pe care consumatorii ar putea să și le permită.
Rezultatele sondajului arată că majoritatea subiecților se referă mai degrabă la mituri care fac deja istorie în domeniul alimentației decât la realități dovedite științific.
Dezavantajele produselor ecologice, susțin cei chestionați, sunt prețul ridicat – mai bine de jumătate cred asta (55,32%) – și etichetele în care nu poți avea deplină încredere – 1 din 3 persoane chestionate (28,38%).
Modalitatea prin care aproape jumătate dintre respondenți (47,52%) se asigură că produsul pe care îl cumpără este bio este să verifice dacă pe etichetă scrie acest lucru, iar un sfert dintre participanții la sondaj verifică dacă produsul are pe etichetă certificarea UE. Atunci când vine vorba de sursele din care se informează românii despre agricultura ecologică, cei mai mulți au ales internetul (81,7%), 29,98% se informează de la televizor și 19,06% de la rude sau prieteni.
44,6% dintre cei chestionați își achiziționează alimentele bio de la supermarketul din zonă, 40,75% spun că își procură astfel de produse și din piața agroalimentară, iar 38,82%, de la cunoștințele de la țară. Există un mare grad de confuzie cu privire la produsele eco/bio şi produsele sănătoase, dovadă fiind faptul că 77,79% declară că achiziționează alimente bio, dar locul de unde cumpără cei mai mulți – 87,98% – nu oferă niciun fel de certificare de acest tip (din piață, de la țară, de la vânzători ambulanți).