Practici discriminatorii în distribuirea serviciilor companiilor aeriene
Clicul pentru plata online
a biletului de avion aduce un cost suplimentar care poate ridica preţul total
al călătoriei cu marje cuprinse între 20% şi 57%. Deşi companiile aeriene
low-cost promovează tarife foarte mici pentru biletele de avion, când se
ajunge la rezervarea efectivă a unui astfel de bilet promovat, preţul este cu
totul altul, dat fiind că se adaugă diferite taxe suplimentare, de care nu se
spune nimic în cadrul campaniilor promoţionale. Eurodeputatii au discutat
recent la Strasbourg despre astfel de situatii in cadrul audierii publice
Practici discriminatorii în distribuirea serviciilor companiilor aeriene din
Comisia pentru Transporturi și Turism a Parlamentului European.
Robina Cornaciu, 09.08.2018, 11:19
Clicul pentru plata online
a biletului de avion aduce un cost suplimentar care poate ridica preţul total
al călătoriei cu marje cuprinse între 20% şi 57%. Deşi companiile aeriene
low-cost promovează tarife foarte mici pentru biletele de avion, când se
ajunge la rezervarea efectivă a unui astfel de bilet promovat, preţul este cu
totul altul, dat fiind că se adaugă diferite taxe suplimentare, de care nu se
spune nimic în cadrul campaniilor promoţionale. Eurodeputatii au discutat
recent la Strasbourg despre astfel de situatii in cadrul audierii publice
Practici discriminatorii în distribuirea serviciilor companiilor aeriene din
Comisia pentru Transporturi și Turism a Parlamentului European.
Introducerea
suprataxării de către companiile aeriene reprezintă o amenințare serioasă la
adresa pieței unice europene a aviației și încalcă dreptul consumatorului de a
compara, într-un mod neutru și transparent, ofertele diferitelor companii
aeriene. Practic, consumatorul plătește – fără să fie informat corespunzător -
o taxă suplimentară pentru serviciile pe care le achiziționează.Acesta este
punctul de vedere al europarlamentarului Claudia Tapardel exprimat în cadrul
audierii publice Practici discriminatorii în distribuirea serviciilor
companiilor aeriene din Comisia pentru Transporturi și Turism a Parlamentului
European.
Claudia Tapardel este de parere ca, această practică neloială
subminează drepturile consumatorilor și poate genera un precedent negativ,
deoarece există pericolul de a fi preluat și de alte sectoare: Am fost una dintre deputatele din Parlamentul
European care a ssizat de la inceput existenta acestei probleme privind
suprataxarea de catre companiile aeriene. Eu cred ca aceasta preactica
submineaza drepturile consumatorilor de a se informa corect si transparent cu
privire la costurile unei calatorii. De asemenea, eu consider ca este si o amentiare
la adresa competitivitatii pietei unice de aviatie si de asemenea, ca genereaza
o crestere a preturilor care afecteaza in mod direct consumatorul. Este evident
ne aflam intr-o piata digitala, ne aflam intr-o era digitala in care consumatorul
are dreptul de a se informa si de a compara diferite oferte de pret in sistemul
online ,Intrebarea mea este: Cati
dintre acesti consumatori stiu ca pe baza acestei informari sau atunci cand
achizitioneaza un bilet platesc suprataxe pentru serviciile de transpot sau de
turism achizitionate? Eu cred ca nu este firesc si raspunsul este ca multi
dintre acesti consumatori nu detin aceasta informative, de aceea cred ca este o
practica neloiala , cred ca incalca si codul de conduita. Am inteles pozitia
Comisiei care ne spune foarte clar ca va revizui acest cod de conduit dar pana
la momentul revizuirii acestui cod de conduit noi avem noi avem de rezolvat
niste problem care exista.Noi nu le putem spune consumatorilor ca intr-un
viitor mai apropiat sau mai indepartat va exista un nou cod de conduita care va solutiona o problema. Am trei
intrebari pentru Comisie si prima ar fi : Ce masuri ia Comisia , dar concret ,
pentru a asigura ca regulile existente sunt respectate? Noi avem o legislatie
care trebuie sa fie respectata. Lipsa de reactive a Comisiei poate sa fie
interpretata ca o sustinere a acestei a acestei practici, ca o sustinere a unor
practice lipsite de transparenta si corectitudine care sunt in defavoarea
consumatorilor? Ganditi-va ca aceasta practica poate crea un precedent in orice
sector de activitate nu numai in sectorul aviatiei, in orice sector de prestari
servicii care pot fi intermediate online. Ultima intrebare: Ce masuri concrete ia
Comisia pentru a se asigura ca pasagerii pot utiliza serviciile diferitelor
companii aeriene dar fara sa aiba de suferit din punct de vedere financiar?,
pentru ca nu vorbim de un singur consumator, vorbim de milioane de consumatori
europeni si deci vorbim de milioane sau miliarde de euro , niste bani care se
duc catre cine si cine ii pierde? Cu siguranta acesti bani sunt pierduti de
consumatorii europeni iar noi ca legislatori avem datoria sa protejam
interesele consulatorilor europeni.