Politica Open source- soluţii digitale cu cod deschis pentru administraţiile locale
În România, deși există standarde cu privire la conținutul obligatoriu, majoritatea site-urilor instituțiilor publice sunt greu de utilizat, făcând dificil accesul la informațiile și serviciile necesare cetățenilor.
Camelia Teodosiu, 23.04.2021, 08:23
Problemele cu care
se confruntă administrațiile publice locale sunt de cele mai multe ori
aceleași, fiind creat contextul perfect pentru reutilizarea de soluții digitale.
De exemplu, o aplicație de management al parcărilor publice odată construită
bine de o primărie poate fi reutilizată cu costuri minime de orice alt oraș.
Asociația
Code4Romania a proiectat peste 120 de soluții digitale, iar la finalul anului
trecut a început implementarea unui amplu plan strategic care are în vedere ca
în următorii cinci ani România să aibă o
veritabilă infrastructură digitală.
Olivia Vereha
co-fondator al Asociației Code4Romania subliniază importanța și eficiența
politicilor open-source – soluții digitale cu cod deschis pentru modernizarea administrației publice locale.
Principiul care stă la baza reformelor pe care le propunem, acest open
source – cu cod deschis despre care povestim, vrea să atragă atenția asupra faptului
că în majoritatea cazurilor nevoile de digitalizare la nivelul administrației
locale sunt aceleași. De aceea e important să le dezvoltăm odată, foarte bine,
să le implementăm și apoi să le deschidem ca fiecare dintre aceste primării să poată
să le refolosească și să ducem acele fonduri pe care în mod normal le-am
cheltui pentru digitalizare, acolo unde e mai mare nevoie de ele. În al doilea
rând, trebuie să vorbim foarte mult despre a pune cetățeanul în mijlocul nevoii
de digitalizare și nu instituția în sine.
Un alt lucru pe care aș vrea să îl punctez este că propunem întotdeauna să
construim în ecosisteme. Pentru digitalizare, ca să fie un proiect de succes și
un program care e corect implementat e nevoie să ne uităm, în ansamblu, la
interacțiunea dintre stat și cetățean și să proiectăm niște soluții care vorbesc
între ele, comunică între ele și care sunt eficiente inclusiv pe orizontală, nu
doar rezolvă punctual câte o problemă.
În primul și primul rând trebuie să ne uităm puțin la nevoile care se
manifestă indiferent de tipul de serviciu pe care îl așteaptă cetățeanul de la
stat și anume la o nevoie de transparență și la o nevoie de accesibilitate. Primul
dintre proiectele pe care urmează să le punem în practică în acest an este o
soluție care va permite administrației publice să își construiască site-ul
instituțional. Este primul punct de întâlnire al cetățeanului cu instituția.
Este foarte important ca acesta să fie bine structurat, să-l ajute pe om să navigheze
prin informația care-i este adresată, într-un limbaj foarte accesibil și să fie
deschis pentru toate categoriile de public.
Toate soluțiile pe care le propunem, fie că vorbim despre bugetare
participativă, biroul de propuneri sau calendarul orașului…care sunt de fapt
module care împreună vor completa acest website al primăriei, e important ca
aceste module să fie foarte simple și intuitive ca omul să poată să contribuie extrem
de ușor la deciziile care îi influențează orașul în care locuiește.