Protejarea specialităţilor delicioase din Europa şi China
Un acord între UE și China de protejare împotriva falsificării a 200 de specialități agro-alimentare a fost aprobat de Parlamentul European.
Camelia Teodosiu, 04.03.2021, 08:08
Parlamentul
European a aprobat un acord între UE și China de a proteja numele a 200 de
specialități agro-alimentare, din Europa și China, împotriva falsificării.
De asemenea, eurodeputații
au convenit să extindă acordul la încă 175 de produse europene și chinezești în
termen de patru ani.
Cum ajunge un
produs să fie apreciat ca delicios, să beneficieze de protecția indicațiilor
geografice și să fie inclus pe lista unor astfel de acorduri internaționale,
aflăm de la europarlamentarul Iuliu Winkler în calitate de raportor și vicepreședinte
al Comisiei pentru comerț internațional din cadrul Parlamentului European.
Iuliu Winkler: Sistemul indicațiilor geografice este o specialitate
a UE. El nu mai există niciunde în
altă parte în lume. Ce înseamnă o indicație geografică? Este vorba despre un
produs specific, de o calitate deosebită, recunoscută prin munca a generații
întregi de producători. Ne gândim la produse cum ar fi șunca de Parma, cum ar
fi Șampania, Coniacul, brânza Gorgonzola, sau dacă venim la noi, în România, unde
sunt mai puține produse, deocamdată, care beneficiază de această indicație
geografică, dar ne gândim la vinul de Cotnari sau vinul de Dealul Mare, la vin
ars de Murfatlar sau la salamul de Sibiu. Am dat câteva exemple de produse care
sunt foarte ușor recunoascute.
Bineînțeles, UE la
nivelul Direcției generale pentru agricultură are un sistem prin care se poate
cere recunoașterea unei indicații geografice. Asta a și făcut România, în
ultimul timp, în ultimii ani. Producătorii agricoli sau producătorii de
băuturi parcurs acest sistem. Este o
certificare, de fapt, care constă în demonstrarea calității și recunoașterii
largi de care respectivul produs se bucură. Este vorba despre protejarea
împotriva contrafacerilor.
Deci, în momentul
în care un produs apare pe lista indicațiilor geografice, va bebeficia și de
protecție împotriva contrafacerilor. Este un mare avantaj și, în cazul în care
producătorul beneficiază de indicația geografică recunoscută de către UE,
atunci UE este cea care va face această protecție, ridicând povara de pe umerii
producătorului și făcându-i produsul sau marca mai valoroase și mai productive
din punct de vedere al valorii adăugate.