Proiecte europene pentru educaţie preşcolară: jocuri de masă reinventate pentru copii şi oameni mari
Cine nu a auzit de Nu te supăra frate! sau de Piticot, jocuri ale copilăriei, care au fost treptat uitate şi înlocuite cu unele pe tabletăsau calculator?
Cristina Ghelasie, 25.07.2018, 10:14
Cine nu a auzit de Nu te supăra frate! sau de Piticot, jocuri ale copilăriei, care
au fost treptat uitate şi înlocuite cu unele pe tabletăsau
calculator? Educaţia românească şi-aextins
graniţele, printr-un proiect european, iar şapte cadre didactice din Constanţa
au fost trimise la perfecţionare în mai multe state
europene. Intenţia a fost aceea ca, la final, să redeschidăîn elevi pofta jocurilor de grup, desfăşurate la
grădiniţă sau acasă, în familie.
Cu ajutorul acestui
program, copiii români de vârsta grădiniţei au reuşit să înveţe formule de
salut în limbile engleză şi franceză, în cadrul întâlnirilor on-line cu alţi copii din ţările europene partenere, spune managerul de
proiect, profesor Nicoleta Savu. Dar, poate cel mai important rezultat a fost
crearea unui joc de masă, care să îi adune pe copii şi să le dezvolte apetitul
pentru cunoaştere.
Prof.
Nicoleta Savu, manager proiect Erasmus+:
România
a fost responsabilă pentru crearea unui joc de masă, ce se numeşte Călătoria
Furnicii,
furnica ce pleacă dintr-o
ţară, călătoreşte prin toate ţărilepartenere proiectului şi învaţă despre
tradiţiile, obiceiurile, despre costumul popular, despre aspectele culinare ale
ţării respective. Este un joc de masă, ce adună un grup de prieteni, care poate
să fie de aici, de la grădiniţă, poate să fie un grup de prieteni de acasă sau
poate să fie chiar şi familia strânsă în jurul acestui joc de masă. El a fost
testat pe copiii de la noi din grădiniţă, iar răspunsul din partea părinţilor
şi a copiilor a fost extraordinar de mare.
Proiectul TREE, parte a Erasmus+, reprezintă, de fapt, abrevierea
pentru tradiţii, obiceiuri, sărbători actuale şi istoria popoarelor europene. Cu
aproape 11.000 de Euro, proiectul a prins viaţă în 2016 şi se va încheia în
august 2018. Banii au fost folosiţi pentru perfecţionarea cadrelor didactice
peste hotare, care vor putea aplica abilităţile dobândite în grădiniţe din
Constanţa. Conferinţa finală a proiectului european a venit cu o expoziţie de
picturi create de copii, o carte senzorială, un e-Book despre aventurile unei furnici şi un film despre multiculturalitatea Dobrogei.
Cadrele didactice, sosite la Constanţa din toată ţara, au fost interesate de aplicarea
unui program european similar. Directorul Şcolii Gimnaziale nr. 1 din Limanu,
Gela Ivaşcu.
Gela
Ivaşcu, director Şcoala Gimnazială nr. 1 Limanu:
Cred că cel mai important este timpul, pentru că nu ai o
echipă, care să aloce efectiv timp pentru scrierea şi implementarea unui
asemenea proiect. În acelaşi timp, acel cadru didactic trebuie să aibă grijă de
copiii de la grupă, trebuie să aibă documentele completate la zi, iar
suplimentar cred că după 12 noaptea trebuie să lucreze şi la proiectul Erasmus.
Pe piaţa formatorilor există tot felul de cursuri, în care, zic ei, că te iniţiază
să scrii astfel de proiecte, dar cred că cel mai concret înveţi pas cu pas. Bănuiesc
că nimeni nu a obţinut din prima, aplicând pentru un proiect să-l şi câştige. Perseverenţa şi
informarea personală, astea duc la un succes.
Poate că acesta este doar un pas, dar câtă
vreme proiectul grădiniţei din Constanţa a reuşit să adune, la o conferinţă, zeci
de profesori din România, jocurile pentru copii nu vor fi uitate. Partenerii
europeni ai Proiectului Erasmus+ sunt
Bulgaria, Polonia, Ungaria, Turcia şi România.