Plan de acțiune al UE pentru economia circulară
Miniștrii europeni ai mediului s-au reunit in Luxemburg pentru a adopta câteva concluzii cu privire la implementarea strategiei Uniunii privind economia circulară.
Sorin Pavel, 28.06.2018, 10:15
Resursele planetei secătuiesc. Concomitent,
poluarea creste. Planeta are nevoie de o gură de aer, de o pauză în exploatarea
continuă a resurselor sale naturale. Concluzia este clară: trebuie să ieșim din
capcana mentalității: produce- consumă- aruncă.
Exact asta propune economia circulară: oamenii,
obișnuiți în actualul model economic- să dețină, sa aibă, să folosească și să
arunce- să își schimbe mentalitatea.
Tiparul obținere, fabricare, utilizare,
eliminare trebuie înlocuit cu un model care să favorizeze reutilizarea,
repararea, recondiționarea și reciclarea materialelor și produselor existente.
Consilul european pe probleme de mediu a
reconfimat potențialul economiei circulare de a susține creșterea economică și
de a reduce dependența Uniunii de materiile prime neregenerabile, în special
printr-un volum crescut al reciclării produselor din plastic.
Comisarul european responsabil cu energia și
schimbările climatice, Miguel Arias Canete spune că dezbaterile au fost
productive chiar dacă au existat divergențe de opinie referitor la cât de
îndrăznețe sunt obiectivele propuse: Mesajul meu către miniștri a fost că propunerile făcute de Comisie
sunt ambițioase, echilibrate și corespund întru totul țintelor noastre privind
clima și ne vor permite sa reducem emisiile generate de masini și de
transportul rutier și în același timp, și asta este important, să asigure
competitivitate industriei auto europene.
Păstrând valoarea produselor și materialelor cât
mai mult și generând mai puține deșeuri, economia Uniunii Europene poate deveni
mai competitivă, reducând, în același timp, presiunea asupra resurselor și
asupra mediului. Această dinamică oferă circularitate economiei, minimizează
consumul de resurse naturale, dezvoltă oportunități de afaceri, optimizează
costurile și creează locuri de muncă.
Subiectul principal al discuțiilor a fost legat
de propunerile legislative privind noi standarde de emisii pentru autoturisme
și vehicule comerciale ușoare.
Miguel Arias Canete: Am reiterat, în cadrul discuțiilor, necesitatea de a înainta cu
această propunere cât mai repede astfel încât să putem adopta legislația până
la finalul actualului mandat. Este crucial pentru ca sectorul transportului
rutier să poată contribui la atingerea obiectivelor noastre climatice pentru
anul 2o3o dar și pentru angajamentele noastre din acordul de la Paris. Iar
obiectivul reducerii emisiilor de dioxid de carbon poate fi indeplinit doar
dacă oferim producătorilor un semnal legislativ clar și stabil cât mai curând
posibil care să le permită să facă investițiile necesare în tranziția către o
mobilitate cu emisii zero.
Consiliul a mai adoptat o reglementare privind
standardizarea monitorizării și raportării emisiilor de dioxid de carbon și a
cosumului de combustibil pentru vehiculele grele- autobuze, autocare și
camioane.