Dreptul la reparare: CE introduce noi drepturi ale consumatorilor la reparații ușoare și atractive
Comisia Europeană a adoptat o nouă propunere privind norme comune de promovare a reparării bunurilor, care le vor permite consumatorilor să facă economii și vor sprijini obiectivele Pactului verde european prin reducerea deșeurilor, printre altele.
Laurențiu Văduva, 27.03.2023, 10:29
Consumerismul i-a determinat pe oameni, în ultimele decenii, să-şi cumpere un lucru nou, mai degrabă, decât să-l repare pe cel vechi. Aşa am ajuns ca, în fiecare an, în Uniunea Europeană să producem 35 de milioane de tone de deșeuri, să consumăm 30 de milioane de tone de resurse și să generăm peste 260 de milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră.
Încălzirea globală a adus o nouă logică în felul în care producem şi consumăm. Pe lângă reciclare, începem să conştientizăm faptul că, printr-o folosire mai îndelungată a bunurilor, facem economie şi de bani, dar şi de resurse, ocrotind astfel mediul înconjurător.
Iată de ce Comisia Europeană a mai făcut un pas către economia verde şi a adoptat o nouă propunere care promovează repararea bunurilor defecte, în locul cumpărării altora. Astfel, oamenii vor face economii şi vor produce mai puţine deşeuri, sprijinind astfel Pactul Verde European – calea noastră spre o economie cu zero emisii poluante.
Propunerea Comisiei va permite consumatorilor să repare mai ușor și mai ieftin produsele, în loc să cumpere unele noi. În plus, o cerere mai mare în acest sens va da un impuls sectorului reparațiilor, stimulându-i în același timp pe producători și vânzători să dezvolte modele de afaceri mai sustenabile.
Propunerea introduce un nou drept la reparare pentru consumatori. Înainte de expirarea garanției legale, vânzătorii vor fi obligați să ofere reparații, cu excepția cazului în care acestea sunt mai costisitoare decât înlocuirea produsului. Iar după expirarea garanției, cumpărătorii vor avea la dispoziție un nou set de oportunităţi.
Astfel, consumatorii vor avea dreptul să ceară producătorilor repararea produselor care pot fi recondiţionate din punct de vedere tehnic, cum ar fi o mașină de spălat rufe sau un televizor.
Producătorii vor fi obligaţi la rândul lor să informeze cu privire la produsele pe care au obligaţia să le repare ei înșiși.
Va exista o platformă online pentru găsirea reparatorilor, în funcţie de zonă şi standardele de calitate.
Va fi introdus şi un formular european de informații pe care consumatorii îl vor putea solicita oricărui reparator. Acest formular va oferi transparență în ceea ce privește condițiile și prețul reparațiilor și va facilita compararea ofertelor de reparații.
Va fi elaborat şi un standard european de calitate pentru serviciile de reparații, pentru a-i ajuta pe consumatori să îi identifice pe reparatorii care se angajează să asigure o calitate mai bună.
Propunerea Comisiei trebuie să fie adoptată de Parlamentul European și de Consiliu.