Reducerea emisiilor de la avioane și vapoare, în perspectiva neutralităţii până în 2050
Emisiile de dioxid de carbon de la avioane și vapoare sunt în creștere, în pofida faptului că reprezintă doar 8% din totalul Uniunii Europene.
Arina Petrovici-Matei, 27.06.2022, 08:24
Pachetul legislativ intitulat Pregătiți pentru 55, care are ca obiectiv îndeplinirea ţintelor Pactului Verde al Uniunii Europene, include propuneri de reducere a emisiilor atât în aviaţie, cât şi în transportul maritim.
Uniunea Europeană a luat măsuri pentru a reduce emisiile din aviaţie prin sistemul său de comercializare a certificatelor de emisii. Ea aplică așa-numitele reguli de plafonare și tranzacționare în sectorul aviației, prin care companiile aeriene sunt obligate să cedeze respectivele certificate pentru a-și acoperi emisiile. Totuşi, pentru a nu dezavanta companiile din Uniune, sistemul se aplică, în prezent, doar zborurilor din Spațiul Economic European – care acoperă toate țările comunitare plus Islanda, Lichtenstein și Norvegia -, iar majoritatea certificatelor sunt distribuite companiilor aeriene gratuit. Parlamentul vrea să elimine, treptat, în trei ani, alocările gratuite pentru aviație şi să folosească 75% din veniturile generate de licitarea certificatelor pentru a sprijini inovația și noile tehnologii.
Până acum, Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii a fost suspendat pentru zborurile care pleacă sau sosesc în afara Spațiului Economic European, în ideea de a acorda timp pentru dezvoltarea unui sistem internațional similar și de a evita conflictele cu partenerii internaționali. Concomitent, Uniunea Europeană colaborează cu Organizația Internațională a Aviației Civile pentru a aplica o măsură globală bazată pe piață, prin care companiile aeriene își pot compensa emisiile investind în proiecte ecologice, de pildă, prin plantarea de copaci.
Şi transportul maritim a fost inclus, în acest an, în Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al Uniunii Europene. Totodată, companiile maritime vor trebui să-și reducă emisiile de dioxid de carbon cu cel puțin 40% până în 2030. Eurodeputații vor să aplice o serie de măsuri pentru a ajuta acest sector să devină mai curat și mai eficient în tranziția către o Europă neutră din punct de vedere climatic. Este vorba de eliminarea treptată a păcurii și altor uleiuri grele cu compensare prin scutiri de taxe pentru combustibilii alternativi; decarbonizarea, digitalizarea și automatizarea porturilor europene; accesul reglementat în porturile Uniunii Europene pentru navele poluante; îmbunătățiri tehnice, precum optimizarea vitezei navelor, inovații în hidrodinamica navelor și noi sisteme de propulsie.