Intră în vigoare norme mai stricte în materie de protecție a consumatorilor, adaptate erei digitale
Noi norme mai stricte de protecție a consumatorilor, adaptate erei digitale au intrat recent în vigoare.
Daniela Vasilescu, 07.06.2022, 08:32
Vânzările online transfrontaliere sunt în creștere în Europa, iar prin noul cadru legislativ, executivul comunitar vrea să întărească protecția consumatorilor prin introducerea unor acțiuni colective în despăgubire și prin impunerea unor sancțiuni mai mari companiilor care nu respectă normele. Potrivit Comisiei Europene, atunci când cumpără online, consumatorii trebuie să primească informații clare despre cine vinde produsul sau serviciul oferit, daca este un profesionist sau un alt consumator. Totodată, noua legislație garantează și o mai mare transparență a rezultatelor căutării unui produs. Utilizatorii vor fi informați dacă o clasificare mai bună a produselor în rezultatele de căutare este efectul unor plasări plătite sau nu, acest lucru fiind necesar pentru a se evita practicile comerciale înșelătoare.
Comisarul european pentru justiție, Didier Reynders: Consumatorii trebuie să fie informați în mod corespunzător și să fie încurajați să facă alegeri durabile. Ei,în mod individual, au puțină putere, dar împreună sunt foarte puternici, dacă pot acționa în cunoștință de cauză. Acțiunile de despăgubire colectivă sunt necesare consumatorilor europeni și trebuie să continuăm să îi protejăm împotriva vânzărilor agresive și totodată să îi protejăm totodată și pe cei vulnerabili.
Vor putea fi sancționați și comercianții care folosesc elemente de design manipulator, menite să îi convingă pe consumatori să facă anumite alegeri. Până pe 14 iunie este disponibilă o consultare publică, prin care Comisia Europeană își dorește să afle de la toți cei interesați – autorități, cetățeni, organizații non guvernamentale, dacă legislația existentă la nivel european în materie de protecție a consumatorilor este adecvată pentru a asigura un nivel ridicat de protecție în mediul digital. Adoptate în luna noiembrie a anului 2019, normele intrate recent în vigoare actualizează instrumentele disponibile pentru a aborda provocările cu care se confruntă piețele digitale.