UE – cod de combatere a dezinformării
Comisia Europeană vrea noi măsuri pentru combaterea dezinformării printr-o consolidare a codului de bune practici semnat de mai multe platforme digitale, printre care Facebook şi Google.
Mihaela Mihai, 03.06.2021, 07:17
Cât de periculoasă poate fi dezinformarea? Am putut vedea acum în timpul pandemiei de COVID 19,este constatarea făcută de vicepreședinta Comisiei Europene pentru valori și transparență, Vera Jourova, care dă și un exemplu concret: Asistăm cu toții in prezent la o campanie masivă împotriva vaccinării care ne îngreunează eforturile de a-i convinge pe oameni să se imunizeze și de a scăpa odată de pericolul reprezentat de COVID.
Codul de bune practici a fost lansat în 2018 şi a fost semnat de Google, Facebook, Twitter, Microsoft, Mozilla şi TikTok, precum şi de mai multe firme din domeniul publicității. În versiunea sa actuală, crede Vera Jourova, codul ‘şi-a arătat limitele’, în timp ce ameninţările reprezentate de dezinformarea online evoluează rapid.
Prin noile propuneri de îmbunătățire a Codului, Comisia vrea să încurajeze marile platforme digitale să coopereze pentru a combate publicitatea mincinoasă sau înşelătoare. Bruxellesul cere totodată mai multă transparenţă în privinţa algoritmilor utilizaţi de giganţii internetului pentru a scoate în faţă anumite conţinuturi şi doreşte ca utilizatorii să aibă la dispoziţie instrumente pentru a semnala cu uşurinţă informaţii false sau înşelătoare.
Comisia vrea totodată să încurajeze dezvoltarea fact-checking-ului, adică a verificării faptelor, şi un acces mai bun al investigatorilor la datele platformelor.
Codul consolidat ar trebui să includă și un cadru de monitorizare îmbunătățit, care să măsoare rezultatele și impactul acțiunilor întreprinse de platform.
Am avut multe discuții legate de ce s-a întâmplat în Statele Unite, unde platformele au reacționat la mesajele publicate pe Twitter de fostul președinte Donald Trump. Convingerea noastră este că nimeni nu trebuie să fie autorizat ca arbitru al adevărului, nici platformele sau managerii lor și nici oficiali ai statului, Comisia sau anumite ministere, a mai ținut să precizeze Vera Jourova, născută în Cehoslovacia comunistă și care cunoaște răul pe care îl poate face cenzura.
Propunerile vor fi discutate cu platformele digitale, care vor trebui să prezinte o primă versiune a codului revizuit în toamnă, pentru a fi operaţional de la începutul anului viitor.Comisia Europeană intenționează totodată să prezinte până la sfârşitul anului un proiect de reglementare a publicităţii politice şi a ţintirii utilizatorilor plecând de la datele lor personale.