Transporturile feroviare și cele pe apă sunt cele mai prietenoase cu mediul
În viaţa de zi cu zi folosim numeroase feluri de mijloace de transport motorizate, atât pentru pasageri, cât şi pentru mărfuri.
Laurențiu Văduva, 30.03.2021, 11:03
În Pactul Verde European este prezentată ambiţia Europei de a atinge neutralitatea climatică până în anul 2050. Pentru sectorul transporturilor – care produce aproape un sfert din totalul emisiilor europene – se cere o reducere de 90% a ratei poluării faţă de nivelul din 1990.
Sistemul european de transport a înregistrat progrese limitate în reducerea emisiilor faţă de alte domenii de activitate. De aceea, este imperios necesar să fie reformat, în acord cu obiectivele Pactului Verde European şi ale Strategiei Uniunii Europene privind Mobilitatea Sustenabilă. Cum să o facem însă cât mai bine? Ce tipuri de transport sunt cele mai bune pentru pasageri? Dar pentru mărfuri? Au încercat să răspundă acestor întrebări experţii de la două institute prestigioase de cercetare: cei de la Fraunhofer ISI, Germania şi cei de la CE Delft, Olanda. Iată câteva din concluziile studiului comandat celor două instituţii de către Comisia Europeană:
Transportul feroviar este cel mai indicat pentru pasageri. Este cel mai puţin poluant, este comod şi ajunge practic oriunde în Europa. În clasamentul emisiilor de gaze cu efect de seră urmează transporturile maritime de pasageri, apoi autobuzele, maşinile mici şi, la sfârşit, cele mai poluante, transporturile aeriene de pasageri.
S-a calculat media celor 27 de state membre, în funcţie de nivelul emisiilor de carbon pe kilometru, în perioada 2014-2018. În calcul a intrat şi rata de ocupare a acestor mijloace de transport, trenurile fiind de departe cele mai avantajoase.
Cu totul alta este situaţia la transportul de mărfuri, unde diferenţele între diferitele mijloace de transport sunt uriaşe! Aici, cele mai eficiente s-au dovedit a fi transporturile maritime. Doar 7 grame de bioxid de carbon pentru fiecare tonă de mărfuri transportată pe distanţa de un kilometru. Apoi trenurile, cu 24 de grame pe tonă/kilometru. Urmează transporturile fluviale, cu 33 de grame. Nivelul gradului de poluare creşte apoi brusc, atunci când ajungem la transportatorii rutieri de marfă, camioanele şi van-urile de peste 3,5 tone: 137 de grame de bioxid de carbon/tonă/kilometru parcurs. Pe ultimul loc – şi, de departe, cele mai poluante – sunt transporturile aeriene de mărfuri. 1036 de grame de bioxid de carbon/tonă/kilometru parcurs. O diferenţă uriaşă faţă de toate celelalte mijloace de transport.