Parlamentul European vrea reducerea decalajului digital în educație
Educația digitală trebuie să fie o realitate pentru toți, cere Parlamentul European.
Mihaela Mihai, 27.10.2020, 11:54
Anul acesta a adus provocări și probleme fără precedent în educație și formare profesională. Nu mai puțin de 100 de milioane de cursanți din întreaga Uniune au fost afectați de închiderea școlilor, a spus comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, la dezbaterile din Parlamentul european care au precedat adoptarea rezoluției privind accesul egal la educația digitală.
Pandemia provocată de coronavirus a creat probleme nu doar în statele membre ale Uniunii, unde timp de mai multe luni, în primăvară, aproape o treime dintre copii nu a avut acces la educația online. Potrivit UNESCO, chiar și în țările cele mai dezvoltate din lume, 10 la sută dintre elevi nu au putut învăța.
Cel mai important, dar și cel mai alarmant lucru este că pandemia i-a afectat cel mai mult pe elevii vulnerabili din mediile defavorizate, pe cei care nu au parte de susținere acasă, a mai spus Ylva Johansson.
Iar membrii Parlamentului European se tem că toate aceste probleme se vor reflecta într-o scădere a veniturilor pentru o întreagă generație și vor avea un impact negativ asupra productivității muncii și a competitivității Uniunii Europene în ansamblu.
Prin urmare, spun ei, eliminarea decalajului digital trebuie să reprezinte o preocupare imediată. Comisia ar trebui să acorde prioritate investițiilor în conectivitate și echipamente, în special în zonele sărace, de la țară, precum și în instruirea cadrelor didactice și a formatorilor în ceea ce privește utilizarea noilor tehnologii.
Unul din primele lucruri pe care trebuie să îl facem este să ne asigurăm că școlile au echipamentele necesare pentru a trece prin această transformare digitală. Vom pune la punct ghiduri care să ofere asistență de-a lungul întregului proces. Plecând de la asigurarea conexiunii la internet și a dispozitivelor tehnice necesare până la mijloacele prin care profesorii vor putea stăpâni noile metode de învățare, a dat asigurări luna trecută Margrethe Vestager, vicepreședintă a Comisiei Europene, însărcinată cu pregătirea tranziției către era digitală.
Ea a prezentat recent planul de acțiune al executivului comunitar în domeniul educației digitale. Planul își propune ca școala online să devină accesibilă în întreaga Europă prin dezvoltarea unui sistem de înaltă performanță și prin consolidarea aptitudinilor și competențelor digitale.
Membrii Parlamentului European au salutat acest plan, dar au propus în același timp crearea unei platforme care să faciliteze schimbul de bune practici între statele membre.