Rezoluție privind educația și formarea în cadrul semestrului european
Miniştrii educaţiei din ţările membre ale Uniunii Europene au adoptat o rezoluţie privind educarea şi formarea în semestrul european, care prevede asigurarea de dezbateri în cunoştinţă de cauză cu privire la reforme şi investiţii.
Gabriela Mitrovici, 25.02.2020, 10:45
Mobilitatea studenţilor este un element esenţial al liberei circulaţii şi cooperării europene, dar Uniunea are nevoie de o circulaţie a creierelor echlibrată, care să constituie forţa motrice a Spaţiului European al Educaţiei.
Din ce în ce mai mult, semestrul european a acordat o atenție sporită provocărilor și obiectivelor legate de educație și formare, ceea ce se reflectă într-un număr mai mare de recomandări specifice fiecărei țări legate de aceste aspecte. Rezoluția vizează consolidarea acestei practici și includerea în continuare a educației și formării în cadrul procesului semestrului european.
Inițiativa privind constituirea rețelelor de Universități Europene creează premise pentru o mobilitate echilibrată și cooperare consolidată, a subliniat Mariya Gabriel, comisarul european pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret.
Ştim cu toţii că libera circulaţie a oamenilor este în centrul proiectului european, iar mobilitatea studenţilor este parte din acest concept. Totuşi, pentru a exista un eclihibru, politicile sociale şi economice trebuie să ţină cont de disparitatea dintre statele membre. Şi de aceea, educaţia este esenţială pentru combaterea acestui fenomen al disparităţii, pentru atenuarea diferenţelor sociale şi pentru a promova, în acelaşi timp, circulaţia creierelor. Şi avem un exemplu excelent – iniţiativa noastră Universităţi Europene care leagă unităţi de învăţământ superior din toate colţurile Uniunii. Studenţii şi personalul universităţilor participante se pot muta între instituţiile membre ale alianţei şi pot avea acces la acelaşi nivel înalt de educaţie şi pregătire, indiferent în ce stat se află facultatea.
Este nevoie în continuare de un schimb permanent de informații și bune practici între statele membre în ceea ce privește mobilitatea elevilor, studenților și a forței de muncă.
Primele rețele europene de universități vor putea să ofere, în următorii 2-3 ani, informații privind soluțiile identificate, instrumentele promovate și rezultatele obținute, inclusiv în ceea ce privește circulația creierelor.