Securitate rutieră – mai puţine accidente pe drumurile din UE
România a ocupat anul trecut un nedorit prim loc în Uniunea Europeană la numărul de decese provocate de accidentele rutiere.
Mihaela Mihai, 09.04.2019, 11:36
România a ocupat anul trecut un nedorit prim loc în Uniunea Europeană la numărul de decese provocate de accidentele rutiere. Au fost 96 de morți la un milion de locuitori, aproape dublu faţă de media comunitară de 49 de decese, arată statisticile preliminare privind securitatea rutieră publicate de Comisia Europeană.
Date oficiale arată că în majoritatea statelor membre ale Uniunii s-au înregistrat anul trecut sub 60 de decese la un milion de locuitori. Țările cu cele mai bune rezultate în privinţa siguranţei rutiere au fost: Marea Britanie (28 de decese), Danemarca (30 de decese), Irlanda (31 de decese la un milion de locuitori). La polul opus stau România şi Bulgaria, care au raportat 96 și respectiv 88 de de decese la un milion de locuitori.
Și deși pare greu de crezut, țara noastră a înregistrat anul trecut o scădere de 4% a numărului de decese rutiere faţă de 2017, iar comparativ cu 2010 declinul este de 21 la sută.
La nivelul întregii Uniunii, în 2018, 25 mii 100 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere. Este o scădere de un procent faţă de 2017. Acest lucru înseamnă o medie de 49 de decese la un milion de locuitori.
La fel ca anul trecut, mă bucur că pot anunța că am înregistrat progrese. În 2018 raportat la 2017, scăderea numărului de decese a fost de 1 la sută. Știu că poate părea foarte puțin pentru mulți dintre voi. Dar asta înseamnă 200 de vieți salvate și o incredibilă muncă realizată pentru a atinge obiectivul stabilit pentru 2030, și anume reducerea la jumătate a numărului de decese, spune comisarul european pentru transport, Violeta Bulc.
Și tot ea a vorbit despre planurile și mai ambițioase stabilite pentru 2050: Viziune zero până în 2050. Personal cred că acest lucru este posibil.
Înseamnă zero decese în accidente rutiere produse pe drumurile din spațiul comunitar, un obiectiv ce trebuie atins în următoarele 3 decenii.
De altfel, în ultimii ani, Uniunea a introdus o serie de măsuri obligatorii care au contribuit la o reducere a accidentelor rutiere soldate cu decese. Zilele trecute, instituțiile europene au ajuns la un acord politic care prevede ca începând cu 2022 să devină obligatorie introducerea în vehiculele europene a unor noi tehnologii de siguranță pentru a-i proteja pe pasageri, pietoni și bicicliști.
Pentru autoturisme, camionete, camioane și autobuze ar însemna montarea de sisteme de avertizare în caz de somnolență și de neatenție a șoferului (de exemplu, utilizarea telefoanelor inteligente în timpul conducerii), asistență inteligentă pentru controlul vitezei și dispozitive de înregistrare a datelor în caz de accident (o așa numită cutie neagră).
Pentru autoturisme și camionete ar urma să apară și asistență pentru menținerea benzii de circulație, sisteme avansate de frânare de urgență și o nouă generație de centuri de siguranță.
În plus, în ceea ce privește infrastructura, Comisia Europeană anunță că va întocmi o hartă a riscurilor de pe autostrăzile și drumurile principale din întreaga Uniune.