Mobilitate durabilă -reuniunea informală a miniştrilor transporturilor şi mediului, la Graz, Austria
Transporturile, aflate pe un loc de frunte între vinovaţii de poluare, trebuie să devină tot mai prietenoase cu natura, în caz contrar vor plăti taxe tot mai mari.
Daniela Coman, 08.11.2018, 08:52
Transporturile, aflate pe un loc de frunte între vinovaţii de poluare, trebuie să devină tot mai prietenoase cu natura, în caz contrar vor plăti taxe tot mai mari. A fost subiectul reuniunii comune a miniştrilor transporturilor şi mediului din Uniunea Europeană, desfăşurată la Graz, în Austria, ţara care asigură, în prezent, preşedinţia semestrială a Consiliului European.
În Declaraţia de la Graz, miniştri europeni ai transporturilor şi mediului se angajează să înceapă o nouă eră: mobilitate curată, sigură și accesibilă pentru Europa. Statele membre și Comisia Europeană sunt invitate să-și dubleze eforturile pentru a face deplasarea, cu orice mijloc de transport, cât mai puţin poluantă, prin promovarea autovehiculelor curate, cu scopul de a îmbunătăți în mod durabil sănătatea și calitatea vieții cetățenilor.
Comisia Europeană, statele membre, autorităţile regionale şi locale vor fi implicate în atingerea acestor obiective, a subliniat şi comisarul pentru transporturi, Violeta Bulc: Salut declarația de la Graz și susțin pe deplin cele cinci priorități: vehicule curate, gestionarea durabilă a mobilității, mobilitate activă în beneficiul sănătății și al mediului, infrastructură accesibilă tuturor. Știm deja cum să reducem emisiile cu 60%. Trebuie să găsim soluții pentru restul de 40%. De aceea, trebuie să facem loc inovării, să dăm prioritate soluţiilor noi, pe care să fim capabili să le aplicăm rapid, să găsim noi modele de afaceri.I-am informat pe miniștrii că, până la sfârșitul anului, la următorul Consiliu pentru transporturi, vom prezenta o analiză completă şi o comparaţie între cadrele fiscale existente în toate modurile de transport din toate statele membre. Va fi un instrument foarte util pentru a vedea dacă și cât de profund avem nevoie să reajustăm modelele noastre de impozitare.
Pentru a-i obliga pe europeni să folosească maşini mai puţin poluante, Parlamentul European a discutat, la rândul său, despre principiul poluatorul plătește/ utilizatorul plătește. Acest lucru va însemna, în momentul în care toţi factorii responsabili vor cădea de acord – schimbarea modului de aplicare a taxelor pentru autovehiculele rutiere. Astfel, începând cu 2023, pentru vehiculele de mare tonaj și autoutilitarele mai mari de 2,4 tone se va aplica taxa în funcţie de distanţa parcursă şi nu în funcţie de timp, pentru a fi siguri că vehiculele sunt taxate conform utilizării reale a carosabilului și poluării pe care o generează. Iar, pentru a încuraja utilizarea pe scară largă a vehiculelor ecologice, statele membre ar trebui să impună taxe de drum diferențiat, în funcție de emisiile de dioxid de carbon – consideră eurodeputaţii.Totodată, din 2021, vehiculele de mare tonaj vor trebui să achite pe lângă taxa de drum și o taxă pentru poluare fonică sau a aerului. Începând cu 2026, taxa de drum va trebui aplicată tuturor categoriilor de vehicule, pentru că, legislaţia actuală nu taxează vehiculele mai mici de 12 tone, autobuzele și autocarele.